Hur Vi Testar Elektriska Fordon Med Precision
Kärnan i alla våra elfordons tester och köpguider är en överskridande och grundlig trestegsprocess. Vårt kanske viktigaste steg är det första ”hands-on” manuella testet.
Vi har testat hundratal elfordon, reparerat ännu fler, och hjälpt andra hitta sitt nästa vrålåk tiotusentals gånger sedan 2015. Nu har vi använt all denna kunskap för att skapa vår egen detaljerade 3-stegs test-process för att maximera inte bara vår egna erfarenhet utan även för att kunna styrka de egna resultaten med utlåtanden från externa experter och andra elfordons entusiaster.
Vi använder alltid det bästa tekniken har att erbjuda, det gäller både när det kommer till testverktyg och bästa praxis för informationsinsamling. Det var så vår egenutvecklade Volscribe AI-modul föddes, för att enkelt kunna samla in och sammanställa information.

200+
Testade elfordon!
1,000+
Reparationer!
500,000+
E-riders hjälpta!
Steg 1 – Manuellt ”hands-on” test
Det börjar med våra praktiska tester, där vi noggrant utvärderar modellerna för prestanda och kvalitet. Våra tester utförs under samma vägförhållanden som du som användare kommer köra under. Ett riktigt ”real-life” test vill säga, på en vanlig väg med diverse ned-/uppförsbackar, trafikljus och andra medtrafikanter. Detta gör vi för att säkerställa att det resultat vi presenterar är så snarlikt det du kan komma att förvänta dig under din vardagliga användning av samma modell.
Vi följer branschstandarder och använder alltid en 70 kg tung förare under alla tester, bortsett vid tester för specifikt tyngre förare. Om detta görs så noteras förarvikt noggrant intill testresultat. Vi använder det senaste inom mätteknik för att säkerställa att all data är så exakta som möjligt och vi kalibrerar alltid våra verktyg inför varje nytt test.
Våra manuella tester inkluderar bland annat de olika test steg nedan, men ibland även fler beroende på fordonets användningsområde:
1.1 Backtest

I backtestet börjar vi med att köra upp för en 10-gradig backe i 30 meter för att se hur väl fordonet hanterar denna sluttning. Vi startar alltid från stillastående nedanför backen och kontrollerar hur lång tid det tar att komma hela vägen upp till 30-metersmärket. Detta ger oss ett värde som är lätt att jämföra. Efter samt beroende på prestation under backtest nummer 1 tar vi den ”rejäla” backen med 23 gradig lutning.
1.2 Bromstest

Ett av de viktigaste testerna av dem alla är att se till så att elfordonet har rätt bromsverkan i förhållande till dess prestanda. Första steget i processen är en visuell inspektion av bromsarna samt en övergång för att säkerställa att de är optimalt inställda inför själva bromsverkanstestet.
Första omgången görs i 24km/h för att sedan vid markerad linje utföra en full inbromsning. Vi mäter sedan distansen från märket till att elfordonet stannade helt, vilket ger oss ett jämförbart resultat.
För modeller med högre hastighet har vi ytterligare två nivåer: 48 km/h, 80 km/h, samt från högsta hastighet till totalstopp (vilket kan variera beroende på modell).
1.3 Räckviddstest

Med ett fulladdat batteri låter vi vår testförare köra i det högsta hastighetsläget tills dess att batteriet är helt urladdat. Vi kontrollerar sedan vårt mätinstrument för att utläsa vilken räckvidd i kilometer du kan förvänta dig från en full laddning.
1.4 Hastighets- och accelerationstest

Här kör vi på ett i enlighet med branschstandard för fordonstest: Dubbelriktat hastighetstest
Detta innebär att vi kör i båda riktningarna för att säkerställa minimal åverkan av eventuell vind/lutning. Vi tar sedan genomsnittet från de båda körningarna och får på så vis ett så realistiskt värde som möjligt.
Fordonets acceleration testas även det efter samma modell. Vi testar först acceleration upp till 24 km/h den lagliga hastigheten för elfordon som inte kräver körkort i Sverige.
För höghastighetsmodeller har vi ytterliggare testnivåer på: 48 km/h, 80 km/h samt maxhastighet.
(Självfallet görs dessa höghastighetstester på inhägnat område och inte alls på den nyasfalterade och visuellt vackra skrägårdssträckan vi har precis utanför dörren!)
1.5 Köregenskapstest

Vår ”testbana” är fylld med diverse svängar, backar och frekventa start och stopp. Ja en vanlig körning helt enkelt. Precis samma förhållanden som våra läsare förväntas använda elfordonet under.
Under denna del av testet bedömer vi modellens köregenskaper, undersöker hur den hanterar snäva kurvor, dess stabilitet i uppförsbackar och lättheten att stanna och starta.
1.6 Kvalitetskontroll

Det roligaste testet av dem alla. Men är även det avslutande testet eftersom inte alla modeller överlever denna delen. Det är här hårdhandskarna plockas fram och vi pressar fordonet till dess yttersta gräns, ibland lite för långt. Vi hoppar, tvärnitar, kastar oss in i kurvor. Eftersom vi inte kan utföra ett ägar-liknande långtidstest så är detta vår bästa chans för att upptäcka eventuella problem. Samt kunna säkerställa att modellen kan motstå de prövningar långtidsanvändning utgör. Utöver det fartfyllda stresstestet dyker vi även ner i detaljerna med en noggrann inspektion av de enskilda komponenterna och svetsfogar.
Vi ser till att varje del är säkert monterad, korrekt justerad och hållbart byggd. Vårt mål är att verifiera att fordonet inte bara är säkert att köra utan även utformat för att möta en hög standard för hållbarhet och tillförlitlighet. Detta är något vi själva förväntar oss av ett nytt fordon vi köper.
1.7 Funktions- och prisanalys

Här analyserar vi priset gentemot prestandan och de funktioner som erbjuds. När du lägger dina hårt förvärvade pengar på något så vill vi att du ska känna dig nöjd och inte bara för stunden utan under hela produktens livslängd. Uppfyller den här produkten detta, eller saknas något? Vi går igenom det vi gillar med modellen, men även vad vi inte gillar.
För oss handlar det om att bedöma om fordonets prestanda och funktions-erbjudande verkligen matchar dess prislapp och ger dig bra avkastning på dina investerade slantar.
Steg 2 – Externa synpunkter och partisk eliminering
I det andra steget utökar vi vår research genom att använda oss av tillförlitliga externa resurser. Oavsett om det är expertrecensioner från övriga testare i branschen, åsikter från tidigare ägare eller feedback från våra läsare.
Vi spenderar en betydande del av tiden med att studera detaljerade recensioner och titta på videor från ägare för varje modell, analyserar varje vinkel och kontrollerar deras data/åsikter mot våra egna.
Målet med detta är att identifiera eventuell partiskhet eller missar vi gjort under vårt test. För att säkerställa att våra rekommendationer ska återspeglar en balanserad åsikt och tillförlitlighet.
Steg 3 – Granskning och djupgående analys
I det tredje steget introducerar vi vår egenutvecklade AI-modul, Volscribe. Hans uppgift är at söka igenom den vida webben för verifierade kundrecensioner, forumdiskussioner och Reddit-trådar där vi sedan kan identifiera potentiella problem eller återkommande frågor angående modellen som testas. Det är vårt beprövade sätt att på förhand kontrollera eventuella konstruktionssvagheter och informera om vanligt förekommande problem.
Vårt Mål Är Bättre Åk!
Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin vara det. Men det är vad vi strävar efter. Vår omfattande trestegsprocess understryker inte bara vår passion för elfordon utan även den standard vi strävar efter för att kunna leverera korrekt, pålitlig, och så exakt information som möjligt av diverse elektriska fordon. Vi tror att vår hängivenhet inte bara förbättrar precisionen i våra rekommendationer utan också främjar förtroende för det arbete vi lägger ned på varje test, samt sätter en högre press och standard på branschen att producera bättre kundupplevelser!
Vi finns inte bara här före ditt köp. Vi finns här för att guida dig genom hela körupplevelsen. Från första stund om hur du kommer igång, till hur du bäst tar hand om ditt fordon och reparerar det vid eventuella problem. Ja, vi erbjuder till och med fri konsultation!
Så varför gör vi detta?
Alla måste vi tillföra något till världen och vi älskar allt som får adrenalinet att pumpa. Så varför inte göra något man älskar, samtidigt som man får hjälpa och inspirera andra till samma sak.
Vi försöker leva upp till det svenska ordspråket: Delad glädje är dubbel glädje. Så vi vill att så många som möjligt ska haka på!
For Riders, By Riders. -Aridejunkie