Din varukorg är för närvarande tom!
Kategori: Elsparkcykel Guider
Här samlar vi alla våra guider om hur du förbättrar både din elsparkcykel och din egen körning för optimal prestanda och en produkt som håller länge!
Bästa Elsparkcykel Tillbehören – För Bekväm & Säker Körning
I vardagen kan schemat ofta vara fullspäckat av möten, ärenden och andra måsten. En elsparkcykel är då ett fantastiskt sätt att minska den tid du spenderar på att ta dig från det ena till det andra snabbt och effektivt.
Från första stund när du packat upp din elsparkcykel är den en trogen och värdefull vardagspartner, men som med allt här i livet finns det alltid utrymme till förbättring. Med några väl valda tillbehör kan du transformera din kör upplevelse och göra dina pendlings-stunder inte bara mer effektiva utan också säkrare och inte minst bekvämare.
Har du inte hittat en elsparkcykel som passar dina behov ännu? Då rekommenderar jag att du kollar in våra tester av de bästa elsparkcyklarna.
Nu ska vi kika på några tillbehör som kommer att förvandla din standard elsparkcykel till den ultimata pendlar-maskinen.
Elsparkcykel-Tillbehör Varje Pendlare Borde Ha
Låsmekanism – Håll din elsparkcykel säker
Rätt så självklart, men ändå den viktigaste accessoaren för dig som elsparkcykel-ägare om du vill att klåfingriga händer ska hålla sig borta. Ett rejält lås ser till att din färdkamrat stannar kvar där du parkerade den när du väl är tillbaka från jobbet eller annat ärende. Istället för att den lyckas leta sig fram till fel händer. Kom dock ihåg att inget lås kan ge ett fullständigt skydd mot tjuvar, men det minskar risken för stöld avsevärt.
Kedjelås med klov + väska
Ett utmärkt kedjelås som är specialbyggt för just elsparkcyklar och cyklar. Det har en unik handklov-design likt de bovarna borde ha på sig. Det gör det enkelt att dra åt och anpassa kloven beroende på vart på din elsparkcykel du låser fast den. Fungerar bra genom hjul eller via stammen två av de bästa platsen att säkra en elspparkcykel på.
Kombinations-vajerlås + hållare
Ett lätt och enkelt vajerlås med numeriskt låsningsdon. Inte lika robust som övrigra rekommendationerna, men är mycket enkelt att använda och oerhört smidigt att ha med sig. Kommer med tillhörande väska.
U-lås med nyckel
Ett högkvalitativt U-lås som inte bara är robust, utan på grund av sin design även mycket svårt för tjuvar att ta sig igenom. Med sin extra vajer kan du omsluta hela din elsparkcykel innan du sedan låser fast den.
Krokar och förvaring – Håll dina saker säkra
Du kan komma att ha en tung väska, kanske en datorväska, eller kassar fyllda med mat från shoppingrundan. Med bra förvaring och hängare kör du både stabilare och säkrare. En bra krok med spärr hjälper inte bara till att hålla dina väskor på plats, den ser till att dina saker är välcentrerade vilket gör resan mindre vinglig.
Väska på styret
En vattenresistent förvaringsväska som du fäster på styret. Den har flera olika fack och är rymlig nog att förvara telefon, plånbok, nycklar samtidigt som den lämnar plats för lås och mer därtill.
Krok/Hängare
En justerbar hängare med spärr för att säkert fästa shoping-kassar eller ryggsäcken på en centrerad plats i mitten av styret.
14″ förvarings-/laptopväska
En stor väska med plats för laptop/surfplatta, flera fack inklusive mugghållare.
Extra belysning – Lys upp ordentligt i mörkret
Att åka hem sent på kvällen eller tidigt på en vintermorgon gör du bäst med bra sikt. Ett bra belysningssystem gör all skillnad under de mörka höst- och vinterkvällarna, både för dig och övriga medtrafikanter!
Uppladdningsbar enkel strålkastare
USB-uppladdningsbar strålkastare från Voromotors, med 5 lampor med totalt 500 lumen och upp till 6 timmars batteritid.
Strålkastare + bakljus 2400lm
Superstark 2400 lumen strålkastare med bländningsskydd och bakljus. 5 olika ljuslägen och ett uppladdningsbart batteri med upp till 3 timmars batteritid.
Fullt kit bakljus, strålkastare + blinkers
Ett helt ljus-system för din elsparkcykel, allt du behöver för säker framfart i trafiken. Stark framlykta och ett bakljus med blinkers.
Telefonhållare – Håll koll på mobilen
Många elsparkcyklar ger dig möjligheten att koppla samman den med din mobila enhet. Ett suveränt och smidigt sätt att hålla koll på all kördata. Men låt oss vara helt ärliga, din telefon är i många fall värd mer än din elsparkcykel. Så att investera i en mobilhållare av högsta kvalité är definitivt en värdig investering. Ta ett råd det från någon som har tappat sin telefon mer än en gång… och till och med kört över den några gånger. Det är helt klart värt det!
Telefonhållare Lamicall
En 360-grader justerbar telefonhållare med stötdämpning och stabilt grepp, lämplig för de flesta enheter.
Telefonhållare Grefay
Robust och budget vänlig telefonhållare som passar alla typer av telefoner.
Reflexer – Billigt sätt att synas i mörkret
Reflex-tejp och klistermärken är ett billigt sätt att öka din synlighet för andra under nattliga turer. Lägg till några ränder på din elsparkcykel så lyser du upp som om det vore självaste julafton i strålkastarna från dina medtrafikanter.
Reflekterande klistermärken 3 färger
Reflekterande klistermärken i tre olika färger. Fästs enkelt på elsparkcykeln och ökar synligheten i mörkret markant.
Ringklocka/tuta – Gör dig hörd i trafiken
En oerhört viktig detalj för alla som framför någon typ av fordon där andra kan vara är att ha en signalanordning som hörs. Så du både kan varna och signalera till andra om din framfart.
ROCKBROS Retro
En liten diskret men mycket effektiv cykelklocka som passar perfekt på din elsparkcykels handtag.
Gummianka ”Biker Bro”
En enormt populär ringklocka i form av en gummianka med hjälp och helikopter hatt.
Extra – Körförbättringar och nödvändiga verktyg
En skruv som skramlar, ett handtag som behöver dras åt eller en broms som behöver justeras in? Inga problem! Ett litet, mångsidigt multiverktyg är alltid praktiskt att ha till hands. Här är några extra tillbehör som kommer göra ditt elsparkcykel-liv smärtfritt.
Bärbar kompressor
En liten och snygg uppladdningsbar luftpump/kompressor. Perfekt för att toppa upp hjulen på språng.
Backspegel
En lättmonterad backspegel som ger dig enklare överblick över vad som händer bakom dig utan att släppa fokuset från vad som är framför.
Multifunktionsverktyg
Din egen allt-i-ett verktygssats som är liten nog att följa med överallt.
Bärrem
En enkel rem för din elsparkcykel som gör bärandet mindre besvärligt.
Du är nu fullt utrustad för en säker och bekväm framfart
Där har du det! De bästa tillbehören för en säker och bekväm körning. Nu kan du glida genom dagen smidigt, med dina tillhörigheter säkrade på en bra plats, din mobil rejält inlåst och den extra säkerheten ett bra ljus-system medför. Och när du ställer bort ditt vrålåk så säkerställer ett robust och säkert lås att din elsparkcykel stannar precis där du lämnade den.
Se till att hålla dig säker och följ de trafikreglerna som gäller för elsparkcyklar.
Bär Din Elsparkcykel Enklare – Ergonomisk Uppgradering
Bekvämlighet är ett ord som ofta hörs när det pratas om elsparkcyklar. Ett smidigt litet fordon som enkelt och effektivt kan ta dig genom staden utan minsta oro för att fastna i trafikstockningar.
När du först upptäcker detta miljövänliga sätt att ta dig fram, köper du idén om dess bekvämlighet. Men i vissa anseenden så lever de inte riktigt upp till dessa bekvämlighetsförväntningar. Till exempel när du måste släpa den uppför flertalet trappor till kontoret, eller behöver bära den av och på tunnelbanan för de lite längre sträckorna.
Visst, det vanliga sättet att fälla ihop din elsparkcykel och bära den via ramen fungerar okej i bästa fall. Men det är långt ifrån optimalt, eller ergonomiskt för den delen. Speciellt om du lider av någon typ av fysisk nedsättning. Din elscooter kan vara ett pålitligt hjälpmedel i vardagen, men just bär-momenten kan bli ett onödigt jobbigt hinder.
Därför har jag tagit fram några smarta tillbehör till din elsparkcykel som kommer göra bärandet avsevärt mycket enklare och mer ergonomiskt. Bästa av allt, de kostar inte mer än 200 kronor!
Lösningar som underlättar bärandet av din elsparkcykel
Axelrem
De flesta är inte alls obekant med den. Axelremmen, en enkel uppfinning som ofta används på sportväskor, resväskor och handväskor. Men visste du att det finns axelremmar för din elsparkcyklar också?
Du fäller ihop scootern som vanligt, hakar fast remmen i fram- och bakdelen, slänger den över axeln och sedan är det bara att gå. Remmen underlättar oerhört när du måste bära längre sträckor eller för de med nedsatt grepp-styrka.
Fördelar:
- Mindre muskelbelastning
- Bekväm vaddering
- Får plats i fickan
- Vikten fördelas jämnt
- Perfekt för personer bristande greppstyrka
Nackdelar:
- Kräver montering inför varje lyft
- Elsparkcykeln kan komma att vila mot höften
Extra Grepphandtag
För en mer permanent lösning på dina bär-behov kan du använda ett externt grepphandtag. De kommer i olika stilar: från enklare remmar till mer robusta med gummihandtag. Du fäster dem enkelt på elsparkcykelns styrstag vilket ger dig ett ergonomiskt handtag att lyfta den med. Den ger dig ett bekvämt grepp när du ska bär din elsparkcykel och du behöver inte oroa dig för att ta av och på greppet inför varje lyft.
Jag skulle säga att det främst passar personer som antingen har svårt att greppa sin elsparkcykels styrstag på grund av dess storlek eller dig som behöver lyfta den kortare sträckor men ofta.
Fördelar:
- Mjukare mer naturligt grepp
- Fungerar oavsett stam-bredd
- Mindre nedkylt grepp på vintern
Nackdelar:
- Belastning på samma muskelgrupp
- Elsparkcykeln hänger lägre och kan slå mot benen
Slutsats
Att behöva bära sin elsparkcykel är aldrig roligt, de är ju trots allt gjorda för att köras. De är otympliga och trots dess konstruktion av lättvikts-metall så väger både batteri och motor en hel del. Oavsett vad du gör så kommer det att vara lite omständligt även med våra rekommenderade lösningarna här. Men vad vi siktar på är att hitta sätt att förbättra ergonomin och göra det mindre ansträngande för kroppen.
Med ett bra grepp eller en axelrem kan vi ta bort lite av det jobbiga ur ekvationen. Det är dessutom en väldigt billig investering. Ovan har du utmärkta lösningar på dina bär-behov oavsett om du behöver en permanent eller tillfällig lösning. Kom ihåg att dessa lösningar inte fungerar för de riktigt tunga ”prestanda” modellerna, men allt runt 20 kg eller under, likt den genomsnittliga pendlings elsparkcykeln väger kommer det att fungera utmärkt på.
Elsparkcykel Lufttrycksguide – Allt Du Behöver Veta
När det gäller elsparkcyklar är varje detalj viktig, och att ha korrekt lufttryck är inget undantag. Att ha rätt PSI (pund per kvadrattum) i dina pneumatiska däck kan vara skillnaden mellan en härligt mjuk, lugn åktur och en skumpig, jobbig sådan. Det optimala trycket för ett elscooterdäck ligger någonstans mellan 38-48 psi(2.6-3.3 Bar), baserat på vår undersökning av olika tillverkares rekommendationer.
Men vilket tryck som passar din elsparkcykel beror till vis del på dina egna preferenser, och att gå lite lägre eller högre ger bidrar med olika fördelar. Genom att reglera lufttrycket kan du optimera din elsparkcykel efter behov. Du kan få bättre hantering, mer stötdämpning, minskad risk för punktering och/eller förlänga livslängden på dina däck.
I den här guiden hjälper vi dig att hitta det däcktryck som passar dina körförhållanden bäst, baserat på vår egna testdata i kombination med de största elscooter-tillverkarnas rekommendationer. Vi kommer också att täcka hur olika faktorer såsom last, terräng och typ av däck kan komma att påverkar hur du justerar trycket.
Oavsett om du är en vanlig pendlare eller en fartdåre, är det minst lika viktigt att förstå sig på vilken effekt däcktrycket har på ditt elfordons köregenskaper. Detta för att uppnå bästa prestanda samt att säkerställa en säker, men inte minst bekväm åktur.
Grunderna Om Lufttryck Och Elsparkcyklar
Regel #1: Kontrollera lufttrycket regelbundet
Du måste ha koll på ditt däcktryck, speciellt om du kör med traditionella slangförsedda däck. Att låta dina däck tappa för mycket luft ökar risken för klämpunktering avsevärt. Det vill säga att vid nedkörning från kant eller över hårdare objekt så kan slangen i däcket klämmas mellan fälg och objektet vilket resulterar i en punktering. Dessutom kommer din elsparkcykels prestera mycket sämre. Du kan komma att förvänta dig en lägre topphastighet, sämre acceleration, kortare räckvidd per laddning och överlag sämre hantering.
Vi rekommenderar att du kontrollerar trycket i dina däck minst en gång i veckan. Denna vana hjälper dig att förstå hur mycket förlust som är vanligt för dina däck och gör att du kan upptäcka mindre punkteringar tidigt när de är lättare att laga. På så vis kan du undvika otäcka däck-explosioner samt arbetet detta medför då du vanligtvis behöver byta hela däcket. Det kan också orsaka en större olycka där du som förare kan komma att skada dig allvarligt.
Regelbundna kontroller säkerställer inte bara din säkerhet utan förbättrar också din elscooters prestanda och livslängden på denna.
Bar Eller PSI
När vi arbetar med lufttryck så finns det två olika mätsystem: Bar och PSI. Här på ARideJunkie använder vi främst psi men försöker presentera värden i båda mätsystem.
De allra flesta däcktrycksmätare visar både bar och psi, och nästan alla däck har tillverkarens rekommenderade tryck märkt på däckets sidovägg. Men för enkelhetens skull så är 1 bar ungefär 14,5 PSI. Så 42 PSI är cirka 2,9 bar (avrundat då en bar är mer exakt 14,5038 PSI).
Det Perfekta Lufttrycket
Det finns inget magiskt nummer som fungerar för samtliga elsparkcyklar. Alla förare är olika och kommer att ha olika preferenser, vissa prioriterar en mer komfortabel åktur och bättre grepp, medan andra vill få ut maximal räckvidd och topphastighet.
ARJ rekommenderat lufttryck
Efter att ha finkammat internet och kombinerat data från 47 varumärken och över 250 olika elsparkcykelmodeller, fick vi ett genomsnittligt rekommenderat PSI på 43 (cirka 2.9 Bar).
Med det som standardmått fann vi att beroende på förarens vikt så är det optimala PSI-intervallet för ett elsparkcykeldäck mellan 38-48. Detta ger dig en så perfekt balans som möjligt mellan prestanda, komfort, hantering och säkerhet.
Lufttryck forskingsdata
Märke Modell Rekommenderat PSI Xiaomi Mi Electric Scooter 4 PRO 45 Segway-Ninebot MAX G30 36-42 Razor E300 36 Kaabo Wolf Warrior 11 50 Dualtron Thunder 50-55 Glion Dolly 36 Hiboy S2 Pro 36-40 Unagi Model One (E500) 32 Apollo Explore 35-40 Swagtron Swagger 5 Elite 28-35 Gotrax GXL V2 50 Inokim Light 2 40-45 Turboant X7 Pro 35-40 Varla Eagle One 40-45 Inokim Ox 35-40 Mercane WideWheel Pro 40-45 Apollo Phantom 45-50 Detta är ett axplock av modellerna från vår undersökningsdata bestående av däcktrycksrekommendationer från totalt 47 tillverkare och strax över 250 elsparkcykelmodeller.
Temperaturens Effekt på Däcktryck
Något man bör tänka på är att lufttrycket i din elsparkcykel påverkas av årstiderna. I kallare temperaturer som på vintern kommer däcktrycket sjunka något, medans det under varmare sommardagar kommer att bli högre.
Vad betyder detta för föraren?
Detta kan bland annat medföra att du behöver göra mer regelbundna tester under de extrema årstiderna. Genom att kontinuerligare kontroller under dessa extrema årstider kan du njuta av en bättre, mer effektiv åktur oavsett väder.
Tecken på Felaktigt Lufttryck
Felaktigt lufttryck kan påvisa sig på flera olika sätt:
- För lågt tryck: Du kan komma att märka att sidoväggarna buktar utåt samt att däcket känns platt, accelerationen samt räckvidden kan upplevas som lägre pga det ökade rullmotståndet.
- För högt tryck: Förvänta dig en hårdare, mer skumpig åktur, sämre väghållning på blöta vägare och en ökad risk för däckexplosioner.
Hur Man Mäter Trycket I Sina Däck
Att mäta däcktryck är oerhört okomplicerat men kräver att du har tillgång till en lufttrycksmätare:
- Ta bort ventilhatten från ditt däck.
- Tryck på däcktrycksmätaren på ventilöppningen.
- Läs av mätaren för att se däckets aktuella PSI/bar.
- Justera sedan trycket med en hjälp av en luftpump eller genom att släppa ut luft efter behov.
För bästa avläsning bör du använd en högkvalitativ däcktrycksmätare. Dessa finns ofta på din lokala bensinstations och lånas ut utan extra kostnad, eller varför inte införskaffa din egen digitala mätare. De är ofta mer exakta och lättare att avläsa, definitivt ett verktyg vi kan rekommendera att du lägger till i ditt underhållsarsenal!
Personifiera Ditt Däcktryck Efter Behov
Beroende på terräng, typ av däck och förarens vikt kan du vilja justera PSI/bar.
Som en allmän regel vill du lägga till 1 psi (0.06 Bar) per 10 kg last(förarvikt) med start från 60 kg. Detta eftersom det är branschstandarden för testvikt som de flesta tillverkare använder vid sina interna tester.
Observera att slanglösa däck kan justeras lägre än slangtypade däck, eftersom slangdäck annars kan klämpunkteras, det är en av många skillnader mellan slangförsedda och slanglösa elsparkcykel.
Prestanda Beroende på Högre Eller Lägre Lufttryck
Högre PSI:
Fördelar
- Lägre rullmotstånd
- Bättre hastighet och acceleration
- Längre räckvidd
- Minimal belastning på motor/batteri
Nackdelar
- Lägre stabilitet
- Förhöjd risk för däckexplosioner
- Sämre åkkomfort
Lägre PSI:
Fördelar
- Bättre åkkomfort
- Bättre grepp och bromsningsförmåga
- Ökad stabilitet
Nackdelar
- Högre rullmotstånd
- Större belastning på motor och batteri
- Förhöjd risk för punkteringar
- Kortare däcklivslängd
Vanligaste Missförstånd Och Myterna
Låt oss slå hål på några myter och vanliga missförstånd om hur däcktrycket påverkar din elsparkcykels prestanda. Vissa förespråkar att övertryck kommer att leda till ökad hastighet. Visst en liten ökning i hastighet och räckvidd sker, men vad du bör sträva efter är att finna en bra balans som passar dig personligen och hur specifikt du använder din elsparkcykel i din vardag. Här passar vårt svenska ord lagom perfekt, ett ord jag ofta saknar när jag vanligtvis skriver på engelska.
Så följ våra rekommendationer framtagna i samspel med tillverkarens för att ge dig bästa möjliga köregenskaper samt bättre grepp och minska risken för punktering samt skador på fälg. Detta samtidigt som du undviker onödig belastning på motor som såväl batteri och övriga vitala delar av din elsparkcykel.
Avslutningsvis
Att förstå och implementera korrekt däcktryck kommer inte bara ge din elsparkcykel bästa prestandaförutsättningar utan också förlänga komponenternas livslängd. Korrekt uppblåsta däck säkerställer en smidigare, effektivare åktur, förlänger livslängden på din elsparkcykel och ger framförallt säkrare körning. Oavsett om du prioriterar komfort, hastighet eller räckvidd.
Kom ihåg att kontrollera däcktrycket regelbundet. Gör det till en vana att inspektera dina däck minst en gång i månaden och justera trycket efter behov baserat på behov och preferenser. Vårt mål är att du ska ta hand om din produkt på bästa sätt och upplysa om de fördelar detta medför.
Vi hoppas att denna information hjälper dig att få ut det mesta av din elsparkcykel och göra varje åktur smidig, säker och njutbar. Inte bara för dig, utan även för alla medtrafikanter där ute på gatorna!
12 Enkla Råd För Längre Räckvidd På Elsparkcykeln
När du köper en elscooter/elsparkcykel, är en av de första specifikationerna du vanligtvis tittar på dess hastighet och räckvidd. Men något få förstagångsköpare vet är att dessa specifikationer, särskilt när det gäller maximal räckvidd, ofta är oerhört generösa. (Och då är jag väldigt generös i min beskrivning av problemet.)
Förståeligt så leder detta till att den nu nyblivne elsparks-enthusiaster inleder sitt ägarskap i stor besvikelse. Faktum är att de flesta tester som görs utav tillverkarna är utförda med en låg förar-vikt och under optimala förutsättningar. Många gånger har de även utförts i en väldigt låg hastighet för att kunna kräma ur varenda liten centimeter ur batteriet, allt i syfte att kunna marknadsföra en högre räckvidd. Även om testerna utvecklats till det bättre med tiden, så är vi inte hela vägen fram ännu.
Detta tycker vi såklart är väldigt tråkigt för alla blivande förare, då ingen ska behöva inleda sitt elsparkcykel-ägarskap med missnöje. Men misströsta ej min vän!
Vi har nämligen skapat en guide med hela 15 olika tips på hur du kan maximera räckvidden på din elsparkcykel och själv se till att batteriet håller sig riktigt piggt och fräscht under så lång tid som möjligt. Med dessa riktlinjer i bakhuvudet säkerställer du att din investering inte var förgäves.
15 Testade Tips För Maxad Räckvidd Och Batteri-hälsa
Här följer våra 15 bästa tips på hur du kan råda bot på räckviddsångesten.
För att vi ska kunna maximera elsparkcykelns räckvidd behöver vi förstå vad vi kan göra för att effektivisera både dess drift men även vår egen körstil. Våra tips fungerar såväl för maxhastighet, som vid lägre hastighet, för att det ska passa alla användare.
Optimera Din Körstil
Att köra snabbt och aggressivt är lite av en personlig preferens för mig själv. Men ibland när jag vet med mig att jag behöver få ut ett par extra kilometer, då får även jag anpassa mig lite.
När så är fallet då är det enklaste man kan göra att justera sin körstil från första kilometer. Genom att köra mer medvetet, välja rätt väg och planera sina start och stopp så kan man effektivt minska på energiåtgången per kilometer.
1. Gas reglering
För bästa räckvidd bör du försöka att undvika en ”aggressiv” körstil, med det menar jag en körning i form av full gas och frekventa gasregleringar.
2. Bromsbeteende
De flesta elsparkcyklar har regenerativa motorbromsar i någon form. Allra vanligast förekommande är multi-bromsar där elmotorns broms aktiveras via samma handbroms som den vanliga mekaniska bromsen. Men det finns ett knep. Om du trycker in handtaget lite mindre så kan du vid rätt inställda bromsar undvika att använda den mekaniska bromsen medans du aktiverar enbart den elektriska.
Genom att använda denna metod kan du se till att de flesta av dina inbromsningar blir regenerativa, vilket toppar upp batteriet under drift. Självfallet är målet att undvika inbromsningar helt och hållet, men på detta sätt kan du åtminstone se till att när du väl bromsar, blir bromsningen gynnsam för din scooters räckvidd.
3. Planera Din Rutt
Se till att planera din rutt i huvudet innan du ger dig iväg för att undvika dålig terräng, uppförsbackar samt minimera antalet start/stopp du kan tänkas behöva göra. Uppförsbackar är de som kräver mest energi och ju längre och brantare de är desto mer energi krävs från din elsparkcykels batteri. Kan du även planera för medvind under en kraftigt blåsig dag, ja då kan du sänka motorns energikonsumtion ytterligare.
4. Hjälp-sparkar
När jag vet att jag behöver köra längre sträckor och att undvika backar inte är något alternativ, då är ett par hjälpande sparkar för att komma upp för en brant backe till stor hjälp. Inte bara för att spara på elsparkcykelns energireserv, utan det gynnar även motorns livslängd. Som ett extra plus i kanten får man lite gratis motion på samma gång.
Om jag vet att det kan bli på håret att jag kommer fram så väljer jag många gånger att leda elsparkcykeln uppför rejäla backar. Det är det klart effektivaste sättet att spara en stor mängd energi på.
5. Aerodynamik
Det finns inte mycket vi kan göra för att optimera elscooterns aerodynamik, det är trots allt väldigt nätta maskiner och det är oftast vi som förare som tar mest vind. Det enda vi kan göra är att tänka på jackstorlek och positionera oss sidleds för att minska vindmotståndet.
6. Körläge
De flesta av dagens modeller har olika körlägen, varpå ett är ekonomi-läge. Genom att sänka till ett av de lägre inställningarna så stryper du energitillgången för elsparkcykelns motor på bekostnad av topphastighet samt acceleration. Värt att tänka på är att detta inte handlar om magi. Du bör för bästa effekt fortfarande kombinera detta med våra övriga tips inom körstilsbeteenden.
Mekaniska justeringar
När det kommer till att optimera elsparkens mekaniska delar för bättre räckvidd så handlar det om att minska motorernas motstånd.
Det görs på bästa sätt genom att hålla vår elsparkcyel i topp-skick så att den rullar fram mjukt och fint med ett så lågt rullmotstånd som möjligt.
7. Lufttryck
För både säkerheten och elsparkcykelns funktion så är det ytterst viktigt att ha full koll på lufttrycket i däcken. Det är trots allt där det mesta motståndet skapas.
Enligt våra egna tester sänker ett däck med icke optimalt lufttryck din elsparkcykels maximala räckvidd med uppåt 30-40%. Det understryker vikten av att följa tillverkarens rekommendationer, kanske till och med ge dina däck lite extra för ännu mer räckvidd.
Det finns två saker att tänka på och det är att alla modeller inte kommer med pneumatiska däck, om detta gäller din modell så kan du bortse från detta tips.
Det andra är att ju högre lufttryck du har – ju stötigare blir körningen, samt att du kan få sämre grepp på våta underlag.
Grafen ovan påvisar det resultat vi fick under vårt eget test med en Segway Ninebot Max G2 mellan lufttrycksvärdena 30-50 Psi.
8. Bromsunderhåll
En ocentrerad bromsskriva eller för hårt spända bromsbelägg kommer att skapa en onödig resistans för din scooters elmotor. Håll dina bromsar rena, bromsspänningen bör vara kort nog för att så snabbt aktivera bromsarna, men inte för snabb så att beläggen ligger och skrapar i vid varje hjulrotation.
Se alltid till att bromsskivan är väl centrerad mellan beläggen så att det inte skapas onödigt motstånd.
För mer information om hur du kan justera bromsarna likt ett proffs, kika in i vår bromsjusteringsguide för just elsparkcyklar.
9. Packa rätt
Det finns inte mycket vi kan göra åt elsparkcykelns egna vikt då de flesta modeller inte väger mycket mer än 25 kilo. Men vi kan se över vår packning inför längre sträckor. Tänk på att varje extra kilo kommer att räknas av från den distans du kan åka på en laddning.
10. Stäng av onödiga funktioner
Om du inte behöver eller för tillfället använder vissa funktioner, stäng av dessa. Det kan görs oftast med tillhörande applikation eller via knappar på styret. För att vara extra energisnål så kan du även montera en extern framlykta som drivs via externt batteri. Dessa ger oftast även bättre ljusbild under mörkerkörning.
11. Optimera inställningarna
Många elsparkcykelt-modeller kan modifieras med tillhörande app, vissa kan även ”flashas” med CFW(Custom firmware) vilket öppnar upp ännu fler inställningar. Du kan vanligtvis justera styrkan på de regenerativa bromsarna, acceleration, topphastighet efter behov för att optimera motorns energianvändning. Ingenting för nybörjaren dock.
12. Uppgradera batteriet
Det finns inget tips som riktigt kan slå en sedvanlig uppgradering. En elsparkcykel är klart mer okomplicerad än vad man kanske kan tro och att lägga till ett extra batteri eller uppgradera till ett större med samma spänning är ingenting som kräver någon el-examen.
Du kan ha ett extra batteri så att du lätt kan byta vid behov under din tur (perfekt under längre sträckor), lägga till ett externt batteri parallellt med original, eller uppgradera ditt befintliga till ett mer kraftfullt om utrymme tillåter det.
Jag har personligen en ”moddad” elspark som drivs av externa 36V/4.4Ah ”gamla” hoverboard batterier som tidigare bara låg och tog plats. På så vis kan jag enkelt packa med så många jag kan tänkas behöva i en ryggsäck varje gång jag ska ut och åka.
Batteri Underhåll Ger Längre Livslängd och Bättre Prestanda
När du lärt dig hur du ska köra och ta hand om ditt batteri för att ge din elsparkcykel bästa förutsättningarna för maximal räckvidd. Kan jag även tala om att en av bonusarna du får på köpet av detta är förlängd batteri-livscykel.
Men för att verkligen se till att ditt batteri håller bästa prestanda så länge som möjligt bör du även implementera följande bästa praxis vi tagit fram för underhåll av ditt lithium batterier.
Djup urladdning
För dom av oss som växte upp med gamla hederliga blybatterier så är vi vana med att de alltid ska laddas ur fullt före uppladdning. När det nu kommer till lithium batterier så måste vi gamla rävar helt tänka om. Ett lithium-jon batteri föråldras snabbare när det är fullt urladdat, speciellt om dess nivå ligger på under 20% en längre tid. Se därför till att du alltid laddar upp det till runt 60% före det att du stuvar undan elsparkcykeln längre stunder.
Max Laddning
En av de första köprekommendationerna vi brukar ge oerfarna elsparkcykel-ägare är att alltid sikta högt. Vår generella rekommendation är att du köper en elsparkcykel som har minst 20% högre kapacitet än vad du tror dig behöva. Då pratar vi riktig kapacitet, testad av oss och inte tillverkarens specifikationer. Anledningen till detta härstammar från min egna preferens att aldrig ladda mer än 60-80%. Detta gör jag då det kraftigt minskar lithiumbatteriets naturliga nedbrytningsprocess. Vilket i sin tur gör att mina elfordonsbatterier håller en högre prestanda under längre tid. Detta resulterar i fler 100 mil extra under elsparkcykelns livstid.
Ta en titt på grafen nedan som illustrerar skillnaden i antal laddcykler baserat på typ av laddprocess.
Data i denna graf härstammar från forskning gjord av Battery University (“How to Prolong Lithium-based Batteries.” June 7, 2024), Samsung SDI (“Battery Tips and Guidelines.” June 7, 2024), och styrks även av egen erfarenhet av batteri-tester.
Antalet laddcykler beroende på uppladdningsprocent
60% Uppladdning: Att ladda till max 60% batterinivå resulterar ofta i att batteriet klarade uppåt 1000 cyklar.
80% Uppladdning: Detta är den vanligast rekommenderade nivån att ladda till, då det ger en bra livslängd på batteriet utan att man kraftigt hämmar prestandan för användaren.
100% Uppladdning: Att ladda till 100% är klart mer användarvänligt och kräver ingen speciell laddare eller inställning. Men det resulterar i en klart kortare livslängd för batteriet på cirka 500 cyklar.
Temperatur
Din elsparkcykel klarar sig bra oavsett temperatur, men själva batteriet kan ta stryk om vi går över extremerna åt vardera håll. Så lämna aldrig din elsparkcykel i stekande sol på sommaren eller ute i den isande kylan på vintern. Hög eller låg temperatur kan ha en negativ effekt på ditt batteriets kemikalier och försämra dess livslängd. Så följ rekommendationerna på mellan 15-35 grader Celsius.
Vanligaste Misstagen Som Försämrar Din Elsparkcykels Räckvidd
Brist på sunt förnuft – Att köra en elspark är oerhört roligt och man kan lätt glömma bort sig och börja tuta och köra som en galning. Men om målet är att maximera dess räckvidd så kommer man rätt långt med lite sunt bondförnuft.
Misskötsel – Alla vill att deras vrålåk ska hålla länge, men långt ifrån alla lägger ned några extra minuter här och där på sin produkt. Lite underhållsarbete är ett måste för alla som önskar ha en hållbar och snygg produkt, inifrån och ut.
Köper fel modell – Om du har en modell som inte presterar likt dina förväntningar, då har du inte följt vår 20% regel. Köp en modell som klarar av minst 20% mer än du behöver, på så vis kommer du alltefter att delarna slits och föråldrats fortfarande kunna klara av dina pendlings-behov.
Slutsats
Som du nu förstår kräver inget av våra tips någon högre kunskap om just elfordon. De flesta, kanske bortsett från batteri-uppgradering, har mest med sunt förnuft och kunskap att göra. Kunskap du nu efter denna guide besitter.
Med våra tips kommer du inte bara förlänga din elsparkcykels räckvidd med ett par välkomna kilometer, ditt batteri och övriga mekaniska delar kommer att hålla sig fräscha och prestera på topp under en längre tid!Kom ihåg att en välskött elscooter inte bara är en investering i din dagliga pendling, utan också i miljön. Jag är definitivt ingen miljöaktivist, men om vi ska köra på att elsparkcyklar är ”gröna” fordon, ja då är banne mig det bästa sättet att ta hand om dom väl så att de håller längre.
Har du något hemligt ”räckvidds-förlängande” tips som jag kan ha missat? Då får du gärna höra av dig!