Kategori: Elsparkcykel

  • 5 Bästa Elsparkcyklarna för Regn & Snö Körning Testade

    5 Bästa Elsparkcyklarna för Regn & Snö Körning Testade

    Denna elsparkcykel-lista är för dig min käre landsman, du som lider av d-vitamin brist, som behöver köra i regn större delen av året. Du som efter all denna skit sedan träder in i en säsong täckt av snö, is och slask!

    Trots allt detta är du den hängivne elscooter-föraren som vägrar låta lite vatten komma emellan dig och din destination, oavsett om den kommer i flytande eller frusen form.

    Inledningsvis så vill vi klargöra att alla elsparkcykelmodeller inte är jämlika när det kommer till kvalité, vatten-resistens och prestanda. Det du behöver är en kapabel maskin som inte går sönder under de tuffaste av väderförhållanden.

    Vem vore bättre lämpad att gå igenom de bästa modellerna om inte han med 10 års erfarenhet av att testa, reparera och hjälpa konsumenter med sina elfordon. Han som har tusentals mil av iskalla frusna vägar och regniga skit-dagar i bagaget.

    Svenska folkets egen stolthet, er alldeles egna elfordons expert Tobias med hundratusentals nöjda läsare världen över sedan 2015. (Här snackar vi self-promotion i allra högsta grad!)

    Här känner jag mig tvingad att upplysa om följande också:

    Olagligt att köra elsparkcykel med över max 250W och 20 km/h

    Enligt svensk lag pga svenska regeringens bristande omdöme så har man bestämt att en elsparkcykel endast får ha 250W motorstyrka och inte kunna framföras över 20 km/h på allmän väg.

    Med det sagt så får du som laglydig en rejäl metallklump du kan leda uppför minsta backe eller som inte orkar pulsa igenom två centimeter snö. Är du någon med lite bastantare benstomme, ja då får du vara glad om den fungerar på jämn mark efter att ha passerat 50% batteri-nivå.

    Jag förespråkar inte olaglig körning, men jag motsätter mig starkt Svensk lag kring elfordon.

    Redan 2017 när jag blev tillfrågad om lagförslag nämnde jag att en lag som hårt reglerade motorstyrka skulle bli diskriminerande. Nu är den här och den gör precis det jag befarade. Den utesluter större människor, samt mer specifikt de med sämre ekonomiska förutsättningar. Dom som kanske inte har råd att köpa, äga eller betala hutlösa parkeringskostnader för en bil, från ett effektivt och billigt transportalternativ.

    Överblick: Topp 5 Vattentåliga Elsparkcykel Modellerna

    Vi har testat hundratals elscootermodeller för att hitta våra favoriter.

    Du kan räkna med att alla modeller i vår lista har:

    • hög IP-klassning
    • bra däck för körning på hala underlag
    • bra bromsverkan

    Här är de 6 bästa elsparkcyklarna som vi har testat, dessa ger dig bästa möjliga köregenskaper på både blöta och snöiga vägar.

    Segway Max G3 — Ger dig mest elscooter för pengarna

    Segway Max G3 synlig från sidan

    Bra prestanda – Lång räckvidd – TCS – Högklassig vatten-resistens

    Kaabo Mantis King GT — Snökungen

    All-Terrain – Möjlighet till dubbdäck – Prestanda – Heavy-duty – Dual motor

    E2S V2 — Laglig/Budget

    Enkel – 8.5″ luft däck – Budget alternativ – För den laglydige

    Segway GT2 — Kraftpaket

    TCS – Robust – Hög prestanda – Dual Motor

    Segway Max G2 — Budget

    Traction Control – Lättvikt – Lång räckvidd – Portabel

    Saker Att Tänka På Vid Köp av Elsparkcykel För Regn-/Snökörning

    När det kommer till att köra en elsparkcykel i regn eller snö är det några saker du absolut bör ha i åtanke för att göra upplevelsen så trevlig som möjligt — eller ja, så trevlig som körning i dåligt väder nu kan bli.

    Här är de fyra nyckelfaktorerna som, enligt mina erfarenheter, kan avgöra om dina drömmar om att köra på hala vägar blir bra eller katastrofala:

    Däck

    När du kör på våta/isiga underlag krävs bra grepp. Det betyder att vi föredrar luftfyllda däck, eftersom de har mycket bättre kontaktyta med vägen.

    • Kör du i regn eller lätt snö räcker vanliga däck, så länge du anpassar din körstil.
    • Kör du i mycket snö eller is, då bör du satsa på dubbdäck eller åtminstone breda 10”+ däck med djupa mönster.

    Bromsar

    Olika bromssystem har olika effektivitet i vått eller tortt.

    • Skivbromsar har något sämre bromskraft när de är våta
    • Trumbromsar levererar samma bromsverkan oavsett väder

    IP-klassning

    Scooterns elektronik behöver vara väl skyddad. Det betyder att din elsparkcykel behöver en bra IP-klassning för att du ska kunna köra säkert i blöta förhållanden utan att risk för haveri.

    Konstruktion

    När det kommer till konstruktionen vill vi säkerställa att materialen tål väta utan att du behöver oroa dig för korrosion.

    En annan sak att hålla koll på är markfrigång, batterierna på de flesta modeller sitter i fotplattan så det är viktigt att ha bra utrymme under.

    Kompletterande råd: Utöver detta bör du alltid anpassa din egen körstil efter terrängen och väglag. Det gör inte bara att elsparken håller längre, du kör även .

    5 Bästa Elsparkcyklarna för Regn och Snö – Vattentålighet & Testresultat

    Segway Max G3 – Bäst totalt för alla väder

    Max G3 sedd från båda sidorna

    Uppmätt toppfart: 28 mph / 45 km/h
    Uppmätt räckvidd: 23.7 miles / 38.1 km
    Acceleration: 3.96 sek
    Vikt: 54.2 lbs / 24.6 kg
    Maxlast: 286 lbs / 130 kg
    Motoreffekt: 850W (2000W peak)
    Batteri: 597Wh / 48V

    • Bäst prestanda per krona
    • Stora 11” däck
    • Bevisad pålitlighet
    • Anti-spin
    • Fantastiskt grepp
    • Grym kvalitet
    • Körkomfort och bra fjädring
    • Boost-läget rekommenderas inte på hala vägar

    Sammanfattning

    Den senaste modellen i Segways Max-serie är G3.

    Om du trodde att serien inte kunde bli bättre än G2 — prova större 11” däck, större och bättre fjädring, IPX6-vattenklassning, dubbelt så mycket motoreffekt, ”boost mode”, och toppat med dubbla skivbromsar för rejäl bromskraft.
    Ja, exakt allt vi väntade oss — med en rejäl extra portion allt.

    Med extremt bra balans mellan pris och prestanda håller Max G3 kvar Segways järngrepp om pendlingssegmentet, samtidigt som denna nya modell börjar klättra sig in bland prestanda modellerna.

    Fram och bakdäck inspektion bromsar och stötdämpare Segway Max G3

    Den nya kraftfulla bakhjulsdrivna 850W-motorn kan nå 2000W max i boost-läge. Under testerna hade den inga problem som helst att uppnå den utlovade hastigheten på 45 km/h.

    Under vårt test där vi inte bara simulerar körning under optimala förhållanden, utan faktiskt kör likt en normal Svensson så gav det stora 597Wh/48V batteriet oss en faktisk räckvidd på 38.1 km.

    Räcker inte den realistiska räckvidden för dig, då finns en lösning: Segway har tagit tillbaka en av mina favoritfunktioner från ES2 — det externa batteriet. Det ger 460Wh extra kraft vilket, med mina briljanta matematikkunskaper, resulterar i 80 % extra räckvidd.
    Totalt ger det dig 68.5 kilometer per laddning (ja, jag använde miniräknare).

    Köregenskaper

    Utöver den imponerande prestandan levererar den en väldigt mjuk och behaglig körupplevelse tack vare:

    • Stora 11” (självförseglande) luft däck
    • Hydraulisk fjädring fram och bak

    Sen får man inte räkna bort den välkända Segway-pålitligheten. Det märks att många av designbesluten är små smarta detaljer man inte tänker på förrän man känner av dem. Som t.ex. att Segway ändrat vinkeln på framgaffeln för att nästan helt eliminera risken för wobbling eller instabilitet.

    Styrkor som allväders-scooter

    Det mest övertygande med Segway Max G3 är hur väl den balanserar prestanda, köruplevelse, vattentålighet och pris perfekt.

    Snöiga, våta eller isiga vägar är inget problem för fjädringen och de stora 11-tumsdäcken. Den bara köttar på som en liten plog.

    Om du vill ha en elsparkcykel som fungerar året runt och är ok med att köra lagligt (håll dig under 20km/h) men med en olagligt kraftfull modell, då kommer du inte bli besviken på Segway Max G3.

    Den står redo för nya äventyr varje dag. Oavsett om det är regn, snö eller solsken där ute.

    Kaabo Mantis King GT – Snökungen

    Kaboo mantis king GT ståendes utanför hus på kullerstenar

    Uppmätt toppfart: / 71.9 km/h
    Uppmätt räckvidd: 62 km
    Acceleration: 1.9 sek
    Vikt: 33.5 kg
    Maxlast: 120 kg
    Motoreffekt: 2×1100W (8400W peak)
    Batteri: 1440Wh / 60V

    • Finns i mud-terrain/dirt tire-version (bra grepp!)
    • Justerbar hydraulisk fjädring
    • Hydrauliska skivbromsar
    • Fantastisk display
    • Massor av kraft
    • Väldigt smidig i såväl terräng och stad
    • Bra räckvidd
    • Inte den mest solida styrstag
    • Kostar det så smakar det

    Sammanfattning

    Kaabo Mantis King GT är en otroligt mångsidig scooter – ungefär som Emove Cruiser – men presterar i en helt annan liga.

    Den här scootern kommer som standard med 10” luftfyllda däcken som är perfekta för både gata och lite grövre terräng.

    Men eftersom du läser en artikel om regn- och snökörning, så är det mycket möjligt att du är på jakt efter ännu bättre grepp på vintern.

    Och det är här Mantis King GT lyser som starkast:

    Du kan köpa till ett särskilt set med mud-terrain / off-road-däck.
    De är bredare, har djupare mönster och griper tag i snö mycket bättre än vanliga väg-däck.

    Elsparkcykel Mantis king GT körs genom snö och is med dubbdäck

    Mantis King GT har otroliga körprestanda och räckvidd, tack vare sin rejäla utrustning:

    • 1440Wh 60V batteri
    • 8400W peak kraft
    • 2st 1100W motorer
    • 30A Sinewave-kontroller

    Men för att få ut allt kräver den lite mer av sin förare:

    • högre körvana
    • respekt för kraften
    • vana vid att hantera dual motors

    Det är inte en elsparkcykel man bör köpa som sin första modell.

    Vi nådde utan problem:

    • maxhastighet: 72 km/h
    • räckvidd: 62 km

    (Notera att vi inte gjorde testet för distans och hastighet på vintern!)

    Dess prestanda har även landat den topp-positioner på både bästa elsparkcykel och elsparkcyklar med bästa räckvidd.

    Mantis King GT har mycket bra fjädring som fungerar perfekt på de flesta underlag – blött, snöigt eller torrt spelar ingen roll.

    Efter att ha kört många av Kaabos scootrar är jag övertygad om att de är bland marknadens mest mångsidiga scootrar när det gäller körning på all typ av terräng.

    Kaabo har gjort många uppdateringar på den senaste versionen av modellen:

    • förbättrad display
    • förbättrad fjädring
    • nytt viksystem
    • lite stabilare i höga hastigheter

    Den saknar en del premiumdetaljer från King GT2 (som den stenhårda styrrörsstabiliteten), men ganska många recensioner nämner att Mantis King GT faktiskt känns mer balanserad för den genomsnittliga föraren. Något jag inte kan annat än hålla med om.

    King GT väger dock rätt rejält med sina 33,5 kg, så jag skulle inte säga att den är speciellt portabel. Men helt ärligt, om du köper denna kraftmaskin för att ta med på tunnelbana, ja då får du skylla dig själv.

    Något du däremot får med den extra vikten är:

    • komfort
    • stabilitet
    • prestanda

    Styrkor som allväders-scooter

    Det här är modellen vi tycker är absolut BÄST för snökörning – speciellt om du monterar de bredare mud-terrain-däcken, eller kör på dubbade vinterdäck.

    Den levererar på alla fronter:

    • otroligt bra snögrepp
    • bra bromskraft
    • bra kontroll
    • pålitlig fjädring
    • en stabil konstruktion även i tuffare vinterförhållanden

    Dubbla motorer hjälper enormt när det kommer med kontroll i snö och is. Samtidigt som fjädringen gör att däcken ligger stabilt mot marken även när underlaget är ojämnt.

    Om du vill ha en elsparkcykel som garanterat klarar året runt-körning utan minsta besvär, då är Kaabo’s Mantis King GT ett solklart val.

    Ewheels E2S V2 — Laglig, Basic & Vattentät

    Uppmätt toppfart: 20 km/h, 28 km/h utan spärr
    Uppmätt räckvidd: 23 km
    Vikt: 12,5 kg
    Maxlast: 120 kg
    Motoreffekt: 250W (700W max)
    Batteri: 36V 10Ah (360Wh)

    • Mycket bra vattenstäthet för priset
    • Lättviktare
    • Ok bromskombination: Skiva bak + Elektrisk fram
    • Bluetooth-app med låsning, farthållare och inställningar
    • Billigt budget alternativ
    • Mest sålda modellen = Många test-kaniner
    • Laglig 250W/20 km/h-versionen
    • Klen motoreffekt 250W men laglig
    • 8.5″ däck ger sämre grepp i slask, is och blöta

    Sammanfattning

    E-Wheels E2S V2 Long Range är en tryggt, prisvärt och lättkörd modell för de som letar efter något billigt att pendla med i stadsmiljö. Trots dess basic design och låga pris har den IPX6 vatten-klassificiering vilket gör att den enkelt tål regn. Det är även en av de lättaste modellerna på vår lista och det vore väl orimligt att inte ta med detta budget-alternativ.

    Det här är definitivt inte ett premium alternativ, men det är ett lagligt alternativ då du kan få den i både 20 km/h, men även 30 km/h om du ska köra på privat mark. Dess 250W motor är även inom ramen för Sveriges kanske dummaste lag. Den hanterar mindre backar utan problem, men förvänta dig ingen större kraftmaskin.

    Den har en kombination av elektrisk regenerativ motorbroms och skrivbroms i bak som ger effektiv bromsverkan. Motorn finner du i fram, vilket gör den lite mer slirig om du kör på våta och isig underlag. Noga här att tänka på viktfördelningen både när man kör och bromsar så att man ser till att få bästa bästa grepp.

    Styrkor som allväders-scooter

    Så Tobbe varför har du då tagit med den på din lista. Jo, för tro det eller ej. Men där ute finns faktiskt en hel drös med människor som faktiskt inte vill köra olagligt. Även om lagen personligen anses vara helt orimlig och ytterst diskriminerande så vill dessa laglydiga medborgare (likt mig själv såklart!) hålla sig på god fot med farbror polisen.

    Därför är E2S v2 ett perfekt budget alternativ, även om man önskat 10″ över 8.5-tums däck. Viktigt dock för bästa grepp att du väljer tillvalet med pneumatiska däck då de ger avsevärt bättre kontaktyta. Sen är E2S även ett riktigt kap om man tänker sig att du ska köpa en elsparkcykel för barn. Då är prestandan perfekt och lagligheten är ju en bra bonus också!

    Segway Ninebot GT2 – Halka är ingen match med TCS

    GT2 ståendes på gatan klar bild av hela elsparkcykeln

    Testad hastighet: 68,5 km/h
    Testad räckvidd: 50,4 km
    Acceleration (0–24 km/h): 1,9 s
    Vikt: 52,6 kg
    Maxlast: 150 kg
    Motoreffekt: 2×1500 W (6000 W peak)
    Batteri: 1512 Wh / 50,4 V

    • Mycket kraftfull
    • Traktionskontroll / anti-spinn
    • Stora däck
    • Stabilitet i premiumklass
    • Rymlig plattform
    • Snygg och tilltalande design
    • Pålitlig
    • Hög körglädje

    Sammanfattning

    • Stor och tung
    • Prestanda per krona (dyr)

    Segway Ninebot GT2 är fullständigt byggd som en tank och är ett rejält kraftpaket. Det här är modellen att välja om du vill köra snabbt, långt och stabilt — och göra det i alla väderförhållanden.

    GT2 använder Segways egenutvecklade TCS system, en riktig game-changer för oss som vill köra elsparkcykel i regn, slask och snö. Systemet jobbar tillsammans med de dubbla motorerna (en sensor i varje hjul) för att förhindra hjulspinn, oavsett om det är blött, halt eller dåligt grepp av annan anledning.

    Det känns nästan som att scootern “läser av” underlaget åt dig och ser till att hjulen inte tappar fästet. Resultatet är att du kan accelerera hårt utan att den spinner loss, något som annars är väldigt vanligt på kraftfulla scootrar när underlaget inte är optimalt.

    GT2 närbild på motor, plattform och de stora däcken

    GT2 är utrustad med:

    • hög toppfart
    • långa räckvidder
    • extrem stabilitet i hög fart
    • starka hydrauliska skivbromsar
    • ett av de bästa ram- och fjädringssystemen på marknaden

    Det här är ingen liten pjäs. Det är en högpresterande premium-modell för dig som vill ta dig fram i alla väder med maximal kontroll.

    Styrkor som allväders-scooter

    Körkvaliteten är exceptionell tack vare den avancerade fjädringen och de stora däcken som ger ett lugnt och stabilt beteende. Det är en scooter som känns trygg — även när du trycker ”plattan i botten”.

    Det är också en av de mest hållbara modellerna du kan köpa. Konstruktionen är överdimensionerad, komponenterna är väl skyddade, och allt är byggt för att tåla både slitage och tufft klimat.

    Om du behöver det bästa greppet i halka som går att få på en elektrisk sparkcykel, då är Segway GT2 ett av dina bästa alternativ.

    Segway Max G II – Den perfekta lätta allvädersscootern

    Du ser hela SEgway max G2 ståendes i ett garage med klar översyn

    Testad topphastighet: 34,4 km/h
    Testad räckvidd: 44,7 km
    Acceleration (0–?): 4,17 s
    Vikt: 24,3 kg
    Maxlast: 120 kg
    Motoreffekt: 450 W (1000 W peak)
    Batteri: 551 Wh / 36 V

    • En av de bästa pendlarscootrarna
    • Mycket vattentålig
    • Självförseglande luftdäck
    • Traktionskontroll / anti-sladd
    • Fjädring

    Sammanfattning

    • Ligger högre i pris

    Segway Max G II är en riktigt kapabel liten elsparkcykel med fantastisk vattentålighet som utan problem klarar av nordiskt busväder. Den är lätt, smidig och enkel att hantera i vardagen, men erbjuder ändå tillräckligt med kraft för att man inte ska somna vid styret.

    Designen är väl genomtänkt och byggkvaliteten är stabil, vilket gör att scootern känns betydligt mer robust än vad vikten antyder. Den är enkel att bära, vika ihop och förvara — perfekt för dig som pendlar med kollektivtrafik eller behöver bära med dig elsparkcykeln uppför trappor eller liknande.

    Test av max G2 körandes genom djup vattenpöl

    Max G II är utrustad med ett starkt batteri som ger bra räckvidd för sin viktklass och motorstyrka som räcker för att hantera diverse backar. Den erbjuder dessutom mjuk och kontrollerad acceleration, något som är extra viktigt när man kör på vägar där skarpa ryck kan leda till slirning och förlorad kontroll.

    Styrkor som allväders-scooter

    Däcken ger ypperligt grepp, och scootern känns överlag trygg att köra tack dess form och stötdämpning. Kombinationen av bra IP-klassning, bra däck och Segway’s välbeprövade elektronik gör Max G2 till ett mycket säkert val i alla väder.

    Det här är modellen för dig som söker en lätt, praktisk, pålitlig och vädertålig scooter som fungerar året runt — utan att gå upp i vikt eller pris likt de större kraftfullare modellerna.

    Bästa körpraxis på hala vägar

    När det kommer till att köra i våta/isiga vägförhållanden handlar det om mer än att bara välja rätt elsparkcykel för jobbet.

    Här är vår lista med lite korta tips för att lyckas i med din körning oavsett väder så att du alltid kommer fram säkert:

    Justera din körstil – Vid körning i våta eller snöiga förhållanden är det bäst tipset alltid att hålla ett långsamt och jämnt tempo. Tänk framåt och planera din rutt för att undvika hastig acceleration eller inbromsning. Undvik backar, mycket trafik och stora vattenpölar så gott det går. Med vår omfattande erfarenhet av snö- och iskörning i Skandinaviska förhållanden har vi tagit fram en hel guide för elsparkcykelkörning under vintern.

    Bromsoptimering – Se till att dina bromsar fungerar som de ska före det att du ger dig av. Använd den elektriska bromsen i den utsträckning det är möjligt. Planerar du din körning väl så kommer du märka att du knappt behöver använda de mekaniska bromsarna.

    Underhåll – Håll alltid din elsparkcykel i bra skick, detta gäller oavsett vilket väder du kör i. Torka av den efter varje tur så att ingen smuts eller rost byggs upp så att alla mekaniska delar fungerar som de ska när du behöver dem. Att justera bromsarna vid behov och hålla rätt däcktryck är två enkla saker som kan öka både säkerheten och körglädjen enormt. För vintern — följ vår vinterunderhålls-checklista.

    Lär Känna Din Elscooters Garanti

    Ingen garanti är den andra lik, men något som gäller för de flesta garantier när det kommer till elektronik är att vatten­skador i regel inte har särskilt bra täckning. Om möjligt, överväg att skaffa en förlängd garanti eller en extra garanti som även täcker vattenskador.

    Även om modellerna ovan klassas som vatten-resistenta så är de inte vattentäta i den utsträckning att du kan ta ett bad med dem. Därför bör du alltid läsa igenom och förstå garantivillkoren hos företaget du köper ifrån före det att du slutför ditt köp.

    Slutsats

    Som du nu förstår så är lite vatten och snö inga problem att köra en elsparkcykel i, det är bara att hitta rätt modell som gäller. Valet handlar främst om vilket väder du kommer stöta på mest — mycket regn, snö, eller is?

    Oavsett vilket rekommenderar jag alltid att du anpassa din körstil efter väglag och tar lite extra bra hand om underhållet så din elsparkcykel håller längre och alltid fungerar som den ska.

    Med vår guide över de bästa vädertåliga elsparkcyklarna har du garanterat hittat några modeller som skulle kunna passa både ditt lokala väder och dina egna köregenskaper.

    Lycka till, ta det lugnt i början och vänj dig vid hur just din elsparkcykel fungerar under olika väderförhållanden.



  • Testar Segway C2 Pro E – En klar barnfavorit?

    Testar Segway C2 Pro E – En klar barnfavorit?

    När du letar efter en elsparkcykel till ditt barn så finns det en hel hög att välja mellan, vissa billigare och andra dyrare. Segway C2 Pro E är en elsparkcykel som av Segway själva presenteras som ett premium-alternativ. På pappret eller vid första anblick så ser den inte mycket annorlunda ut än budget alternativen. Så vad är det som gör den så premium och är den värd den lite högre prislappen?

    Det är precis vad vi på Aridejunkie ville ta reda på.

    C2 Pro E är speciellt skapad för barn mellan 6 och 14 år (med en maxvikt på 54 kg) och Segway har proppat den full med vad vi tycker, riktigt bra finesser för både barn och föräldrar!

    Utöver den 150W starka framhjulsmonterade motorn så har den ett styre som är höj och sänkbart, Bluetooth-högtalare, RGB-ljus och bäst av allt en app för oss föräldrar.

    Snabb Överblick av Segway Ninebot C2 Pro

    *Testad toppfart19,6 km/h
    *Testad räckvidd6,9 km
    *Vikt10,7 kg
    Maxvikt54,4 kg
    BromsarTrum+El

    Notera:(*) betyder att detta är resultatet från våra egna tester och inte från Segway’s egna specifikationer.




    Jämförelse: C2 Pro VS Budget Alternativ

    FunktionSegway C2 Pro ESegway C2 Lite ENitrox Scoop JrRazor PC E90
    Pris2 700 kr2200 kr1 999 kr1 861 kr
    Hastighet20 km/h16 km/h15 km/h16 km/h
    Räckvidd12 km9 km10 km11 km
    Motor150W130W120W85W
    Vikt10,7 kg7,8 kg8 kg9,8 kg
    BromsarTrumma + ElTrumma + ElEl + FotFriktion
    Hjul7-tum7-tum6-tum8.5-tum
    Max Vikt54 kg50 kg70 kg*55 kg

    Slutsats: C2 Pro E är herren på täppan när det gäller fart och kvalitetskänsla. För cirka 600 kr mindre får du Nitrox Scoop Jr som även om de *måste varit hög när de gjorde max vikt test är en helt okej elsparkcykel för yngre barn.

    Testresultat/Recesion av Segway C2 Pro E

    Motor och Hastighet

    150-watts motorn ska enligt Segway ge oss en toppfart på 20 km/h och peakar på 230W. Vår testförare klockade 19,6 km/h utan minsta problem och accelerationen är mjuk men rapp nog för att barnen inte ska somna vid styret.

    Det är tillräckligt snabbt för att kännas som ett äventyr och för att imponera lite extra på kompisarna som åker bredvid på den hederliga gamla cykeln. Men inte så pass snabbt att du som förälder behöver ta en tablett extra av blodtrycksmedicinen inför alla deras åkturer.

    Det bästa är helt klart appen. Där kan du justera hastigheten efter ditt barns kapacitet och körförmåga. Låt barnen börja på en lägre hastighet (förslagsvis 10 km/h) och lås sedan upp en högre hastighet allt efter att de bevisat att de inte kommer att köra över grannens katt av misstag. Det är en funktion som faktiskt är värd att betala för.

    Batteri och Räckvidd

    Okej, håll i er. Segway pratar om en ”realistisk” räckvidd på 12 km. Våra tester? 6,9 km. Det må låta som en stor avvikelse, men om man kollar på branschstandarden så är ett glapp på 43% i linje med vad vi har kommit att förvänta oss. Alla fabrikörer testar sina modeller under optimala förhållanden för att få fram så bra siffror som bara möjligt. Lite som att beställa en stor stark på krogen, men bartendern placerar en lättöl i handen på dig.

    Visst, en del barn kan köra som galningar. Full gas, tvärnit, full gas igen. Det suger ur batteriet rätt så snabbt. Och för att vara rättvis, 6,9 km räcker ändå gott och väl för att åka till skolan eller för att terrorisera grannskapet en tillräckligt lång stund. Men om du har ett barn som vill vara ute hela dagen, då är en 2-3 timmars mellanlandning hemma för laddning mitt på dagen ett måste.

    Bromsarna

    Här har Segway inte snålat. Den mekaniska trumbromsen i kombination med den regenerativa elektriska är en löjligt effektiv kombination. Den biter hårdare och bättre än bromsarna på en genomsnittlig barncykel och barnen finner den minst lika enkel att hantera.

    Körkvalitet

    Visar hela styret med bromshandtag, ringkocka och högtalaren på C2 Pro E

    Elsparkcykeln är tyst, mjuk och förvånansvärt välbyggd. Inga skruvar som skramlar. Ingenting som flexar och böjer sig som det inte bör. De 7 tum stora ”ihåliga” däcken är en smart kompromiss, de är punkteringsfria som solida däck, men ger ändå lite dämpning vid körning på ojämnt underlag. Det är inte som att åka på luftkuddar, men det är definitivt bekvämare än de stenhårda gummidäck man hittar på billigare modeller och de ger avsevärt bättre greppyta.

    Den både kör och känns som en riktigt högkvalitativ elsparkcykel. Solid, genomtänkt och byggd för att överleva mer än en sommar, även efter dagliga doser av ett barns kärleksfulla misshandel.

    Funktioner och Extra

    Påvisar styrkan på ambient RGB ljusen under C2 Pro E i mörkret

    Hopfällning & Bärbarhet

    Den fälls enkelt ihop på bara några sekunder och då den är väldigt liten och lätt med sina 10,7kg får den plats i vilken bil som helst, till och med en Toyota Aygo. Den må vara lite väl tung för en åttaåring att lyfta längre sträckor, men för en vuxen är det inga som helst problem.

    Däck

    Som noterat, Segway har gjort en smart kompromiss när det kommer till däckval för C2 Pro. Underhållsfria “honey comb” 7-tums gummihjul som fortfarande ger lite komfort. Har du reparerat ett par tusen punkteringar i dina dar, då gör du vad som helst för att helt eliminera chansen för punka-gnäll.

    Ljussystem

    Längs sidorna löper en ljusshow i 256 olika färger som man kan synka med musiken från den inbyggda högtalaren. Självklart en riktig storfavorit och barnen ÄLSKAR det. Ett helt eget privat rullande disco.

    Det är enligt mig onödigt, fånigt och pinsamt. MEN helt fantastiskt i en nioårings ögon. Jag kan sträcka mig till att det är riktigt bra ur ett säkerhetsperspektiv, enligt Segway så pass bra att man helt valt att skippa fram- och baklykta på elsparkcykeln. Så värt att ha i beaktning att ni kommer behöva köpa extern belysning för kvällskörning.

    Appen

    Visar hur du parar C2 pro E med din telefon/enhet via bluetooth

    I appen kan du enkelt justera hastigheten, hur effektiv den elektriska bromsen är och hålla koll på batterinivån. En suverän funktion som helt klart breddar åldersspannet för vem som tryggt kan tillåtas köra. I ett tidigt skede rapporterades en del problem med bluetooth, men de ska ha blivit åtgärdat och vi har inte stött på några problem. Även om det fortfarande händer att någon oteknisk förälder skriver argt i något forum för att de glömt koppla ifrån en gammal telefon innan de kopplar ihop med den nya.

    Vem får ut mest av Segway’s C2 Pro E?

    Köp den om:

    • Det finns flera körglada entusiaster i hushållet med varierande erfarenhet och storlek.
    • Ditt barn värderar en rullande ljusshow högre än allt annat.
    • Du vill ha riktigt bra kvalité och värdesätter ett väletablerat namn.

    Skippa den om:

    • Du är ute efter en budgetvänlig modell.
    • Ditt barn behöver längre räckvidd.
    • Barnet är 11 år eller äldre.

    Slutsats: Riktigt bra, säker, men lite dyrare

    Segway C2 Pro E är en riktigt bra elsparkcykel för ett barn med just de funktioner man kan önska sig som förälder. Den är välbyggd, säker att bromsa med och har funktioner som barnen genuint älskar. Köper du den till ett barn i 7-9 års ålder så har är det en riktigt bra investering som kan växa med barnet.

    Att vi kan testa produkter och erbjuda vår mångåriga expertis och insikt i branschen till framtida köpare baserar är inget nytt eller unikt. Vi erbjuder information och hjälp, om vi ger bra information och service så stöttar våra läsare oss passivt genom att aktivt välja att köpa via våra affiliate-länkar. Vi testar inte produkter mot betalning och avsäger oss annonsering.

    Om vi hjälpt dig med kunskap så att du känner att du kan göra ett bättre köpbeslut, kan du välja att köpa denna produkt hos: Amazon. På så vis får vi en liten % provision som gör att vi kan köpa in nya modeller och investera i vår vision som är att hjälpa och inspirera fler ”adrenaline junkies!”

    C2 Pro E Teknisk Specifikation

    DataVärde
    Vikt10,7 kg
    Motor150 W (230W max)
    Toppfart20 km/h
    RäckviddUpp till 12 km
    Maxvikt54,4 kg
    BromsarMekanisk trumbroms
    Däck7-tums underhållsfria ”Honey-comb”
    BelysningReflex fram/bak, 256 RGB-ljus
    VattentålighetIPX4 (kropp), IPX6 (batteri)
    Rek. Ålder9+
    Rek. Längd1,1 m till 1,6 m
    ExtraBluetooth-högtalare, app-styrning, CE-certifierad


    Vanliga Frågor om C2 Pro E2

    Vilken ålder är den mest lämplig för? 
    Segway säger 9+, men en mogen 7-åring klarar den galant. Jag skulle våga påstå att den funkar bäst för barn mellan 7 och 12 år.

    Är räckvidden verkligen nog?
    För att åka till skolan eller till en kompis? Ja absolut. För att vara ute och åka omkring en hel dag? Nej. Då krävs pauser för laddning.

    Hur är den jämfört med den billigare C2 Lite E?
    C2 Pro E är snabbare, starkare och byggd för lite äldre barn (9+). C2 Lite är lättare och passar bättre för de allra yngsta (5-9 år).

  • 8 Bästa Elsparkcyklarna För Barn 3-16 År – Testade Av Barn 2025

    8 Bästa Elsparkcyklarna För Barn 3-16 År – Testade Av Barn 2025

    Har barnen börjat tjata om en elektrisk sparkcykel, men du vet inte riktigt vilken modell du ska köpa?

    -Då har du hittat rätt!

    Aridejunkie har vi under ett decennium testat över 200 olika elfordon, väglett hundratusentals konsumenter och genomfört tusentals olika reparationer. Vi tycker därför att vi förtjänar att vara lite skrytsamma och säga att vi har rätt bra koll på det här med elsparkcyklar.

    Utöver det har jag personligen lärt hundratals barn att köra allt från elsparkcyklar och hoverboards till elbrädor. Detta gör att vi inte bara vet vilka modeller som passar vilken åldersgrupp, utan vi har även lärt oss vad som gör en modell specifikt bra för barn, hur de bäst lär sig och vad du som förälder bör tänka på när du står inför ett nyköp.

    Vi baserar våra bedömningar på personlig erfarenhet och riktiga testresultat framtagna via brutala och noggranna test-processer så att du och ditt barn kan få en fantastisk körupplevelse med minsta möjliga risk för problem!

    **Notis om testad hastighet och räckvidd**

    Specifikationerna i denna artikel är inte tillverkarens egna specifikationer. Det är resultatet vi fått under våra egna tester, på körning av samma sträcka med backar, stoppljus och diverse saker du stöter på i verkliga livet. Vi kör alltid i högsta hastighetsläge vilket ger en lägre räckvidd en vid körning i måttlig hastighet. Dessa resultat är alltså siffror du kan förvänta dig att uppnå när du sen är ute och kör själv.

    Notera att elsparkcyklarna är testad av 3 olika förare med varierande vikt, se nedan för detaljer om varje förares vikt per åldersgrupp:

    Tonåring 13+ = 72kg (vuxen)
    Barn 9-13 år = 43 kg
    Barn 2-9 = 28kg

    Snabbgenomgång – Bästa elsparkcyklarna för barn

    Segway Max G2 E – 13 år+

    Specifikationer

    Testad hastighet25 km/h (Upplåst 33,9 km/h)
    Testad räckvidd44,7 km
    Motoreffekt450W(900W)
    Batteri551Wh / 36V
    Vikt19,1 kg
    Maxlast100 kg

    Fördelar

    Nackdelar

    E-wheels E2S V2 – 13 år+

    Specifikationer

    Testad hastighet20 km/h (Upplåst 30,2 km/h)
    Testad räckvidd25,7 km
    Motoreffekt250W(700W)
    Batteri360Wh / 36V
    Vikt12,5 kg
    Maxlast120 kg

    Fördelar

    Nackdelar

    Segway E2 E – 11 år+

    Specifikationer

    Testad hastighet20,1 km/h
    Testad räckvidd16,9 km
    Motoreffekt250W(450W)
    Batteri220Wh / 36V
    Vikt16,3 kg
    Maxlast90 kg

    Fördelar

    Nackdelar

    Segway C2 Pro – 5-10 år

    Specifikationer

    Testad hastighet16 km/h
    Testad räckvidd6,9 km
    Motoreffekt150W(260W)
    Batteri108Wh / 21,6V
    Vikt10,4 kg
    Maxlast50 kg

    Fördelar

    Nackdelar

    Navee Easyride 20 – 9-13 år

    Specifikationer

    Testad hastighet20 km/h
    Testad räckvidd10,5 km
    Motoreffekt250W(450W)
    Batteri165Wh / 21.6V
    Vikt14 kg
    Maxlast90 kg

    Fördelar

    Nackdelar

    Razor PC E90 – 5-9 år

    Razor Power Core E90

    Specifikationer

    Testad hastighet15,8 km/h
    Testad räckvidd11 km
    Motoreffekt90W
    Batteri84Wh / 12V (Blybatteri)
    Vikt9,8 kg
    Maxlast55 kg

    Fördelar

    Nackdelar

    Nitrox Scoop Jr – 5-8 år

    Specifikationer

    Testad hastighet15 km/h
    Testad räckvidd5.5 km
    Motoreffekt120W
    Batteri44,4Wh / 22V
    Vikt8 kg
    Maxlast70 kg

    Fördelar

    Nackdelar

    Pinepeak 3-hjuling – 2-5 år

    Specifikationer

    Testad hastighet5 km/h
    Testad räckvidd3,4 km
    Motoreffekt25W
    Batteri24Wh / 6V
    Vikt4,7 kg
    Maxlast45 kg

    Fördelar

    Nackdelar

    Köpråd vid köp av elektrisk sparkcykel för barn

    Tänk på detta före köp

    Ålder – Stirra dig inte blind på siffran utan den viktigaste aspekten är deras mognadsnivå och hur pass ansvarstagande de är.

    Storlek – En för tung och stor elsparkcykel är svårare att hantera. Tänk även på att ibland kan barnet även behöva lyfta den upp för en trottoarkant eller mindre trappa.

    Viktbegränsningar – När det gäller viktgränser vill du försöka hålla dig ifrån maxgränsen, ju närmre den du kommer desto sämre räckvidd och prestanda kan du förväntar dig. Barn växer även snabbt så se till att det finns kapacitet att växa med.

    Hastighet – För en yngre förare är förmågan att begränsa hastighet den bästa säkerhetsfunktionen. Se till att modellen du väljer har olika lägen för hastighet/acceleration/funktion, alternativet för de minsta är oftast att skaffa en modell med toppfart som stämmer överens med barnets förmågor.

    Säkerhet – När det gäller säkerheten så vill du ha en kvalitativ elsparkcykel med en effektiv bromsmekanism som barnet klarar av att hantera, samt övriga extra säkerhetsfunktioner som nämnts ovan.

    Tillbehör – Se till att modellen har rätt tillbehör. Du vill som minst ha några väl placerade reflexer och starka lampor för extra synlighet i det svenska mörkret.

    Fördelarna med en elsparkcykel för barn

    • Spännande och roligt – Oavsett ålder så är det roligt att åka elsparkcykel, likt en cykel öppnar de en helt ny värld av möjligheter.
    • Föräldrakontroll – Via våra rekommendationer ser vi till att med hjälp av olika begränsningar och barnvänliga funktioner är det du som förälder som har kontrollen. Det gör körandet säkrare och håller föräldra-hjärtat lugnt.
    • Ansvar – Barnen får lära sig hur man respekterar övriga medtrafikanter/fotgängare och trafikregler från en tidig ålder.
    • Enkel att använda – Att åka elsparkcykel är superenkelt oavsett ålder, så länge du har rätt modell och aktivt informerar barnet om olika faror.

    Sammanfatting av testresultat: Våra unga testförares favorit-elsparkcyklar

    Elsparkcyklar för tonåringar 13 år och uppåt

    Segway Max G2 E

    Segway Max G2 E från sidan

    Specifikationer

    Testad hastighet25 km/h (Upplåst 33,9 km/h)
    Testad räckvidd44,7 km
    Motoreffekt450W(900W)
    Batteri551Wh / 36V
    Vikt19,1 kg
    Maxlast100 kg

    Max G2 är andra generationen i Segways bästsäljande elsparkcykelserie Max som har varit den mest populära modellen bland såväl vuxna som unga sedan dess första upplaga G30. Numer finns även Max G3, men med tanke på dess högre pris och prestanda är det inget vi brukar rekommendera för barn.

    Segway har vanligtvis snäppet högre priser och Max G2 ligger runt dubbla prislappen i jämförelse med våra konkurrerande alternativ i kategorin 13+ så ha det i åtanke när du jämför specifikationerna. Det betyder absolut inte att det är ett överpris, den är helt enkelt toppen av krämen när det kommer till elsparkcyklar för daglig pendling och fungerar utmärkt för både tonåringar och vuxna.

    Med en bakhjulsdriven 450W motor är den överlägset den mest kraftfulla elsparkcykeln på vår lista. Kapabel att hantera alla kvarterets backar, speciellt om den körs av ett barn. Under vårt test utfört av vuxen på 75kg kunde vi uppnå otroliga 33,9 km/h vilket är snabbare än den utannonserade hastigheten. Notera att EU-versionen “G2 E” är fabrikslåst till 25km/h. Men för föräldrars sinnesfrid så kan man välja mellan 4 olika hastighetslägen eller ställa in den precis som man önskar i Segway-appen.

    Elsparken drivs av ett rejält 551Wh 36V batteri som ger G2:n rejält med räckvidd. Vi fick hela 44,7 kilometers räckvidd innan batteriet äntligen var tömt. Det är inte bara skönt att slippa ladda hela tiden, du kan även välja att bara ladda till 80-85%. Det ger betydligt längre livslängd på batteriet med färre laddningar och att inte behöva maxa batteriets kapacitet vid varje laddning.

    Sparkcykelns ram är robust och lätt för sin prestanda. Du får “punkteringsfria” luftdäck på 10 tum som har en slags självtätande gubbisörja som i vårt test till och med lagade en stor spik vi slog in. Fällningsmekanismen är simpel och kan lätt hanteras av en tonåring, men notera att med en kraftfull motor och stort batteri så är slutvikten 19.1 kg, inte det lättaste att bära runt på längre sträckor.

    Om du letar efter en elsparkcykel som kan leverera rejält med körglädje, som kan växa med ditt barn och håller i många år, då är Segway Max G2 E definitivt en elspark du kan lita på. Med flera miljoner sålda exemplar, ett brett utbud av både original- och tredjeparts-delar så kommer du med G2:n säkra ditt barns framtida elsparkcykelkörning i många år framöver.

    Du kan läsa mer om vårt test av Segway Max G2-E här.

    E-wheels E2S V2 

    Ewheels E2S V2 från sidan

    Specifikationer

    Testad hastighet20 km/h (Upplåst 30,2 km/h)
    Testad räckvidd25,7 km
    Motoreffekt250W(700W)
    Batteri360Wh / 36V
    Vikt12,5 kg
    Maxlast120 kg

    E2S från E-wheels är en av de populäraste elektriska sparkcyklarna i Sverige och har genom åren genomgått en hel del uppgraderingar som nu kulminerat i deras V2 version. När barnet börjar nå 13-14 års ålder är det definitivt dags att börja titta på en fullstor sparkcykel och E2S är en bra budgetvänlig modell.

    Sparkcykeln säljs i både spärrat- (20 km/h) och ospärrat-läge (30 km/h). Men för barns del rekommenderar vi standardmodellen då den faller inom ramen för svensk lagstiftning. Den kommer med en framhjulsdriven 250W motor och ett 360Wh 36V batteri som ger ditt barn en realistisk räckvidd runt 16 km och en bra hastighet på 20 km/h.

    När det kommer till bromskraft så har den en regenerativ motorbroms i kombination med en bakmonterad skivbroms. Den kan fällas ihop till ett 12,5 kg tungt paket som du kan få in i de flesta bagageluckor. Du kan välja mellan 8,5 tums luft eller solida däck, det förstnämnda alternativet ger punkteringsfri körning medans det andra ger lite bättre grepp och stötdämpning för en mjukare hantering av potthål och ojämnheter längs vägen.

    En enkel men riktigt bra elsparkcykel som levererar mer än tillräcklig prestanda för en tonårings behov, samtidigt som den inte lämnar ett hål i plånboken.

    Segway E2 E II

    Specifikationer

    Testad hastighet20,1 km/h
    Testad räckvidd16,9 km
    Motoreffekt250W(450W)
    Batteri220Wh / 36V
    Vikt16,3 kg
    Maxlast90 kg

    Segways E-serie är deras lättviktiga budgetalternativ, där hittar du E2, E2 Plus, E2 Pro och E2 II Plus/Pro. För just barn så kommer vi gå över basmodellen E2 E II som blivit en storfavorit bland våra egna barn. Den har en framhjulsdriven 250W motor testad till 20,1 km/h, vilket gör den laglig på svenska vägar. Den har ett 36V 220Wh batteri som i vårt test för vuxna räckte till hela 16,9 kilometers räckvidd. Imponerande för batteriets storlek och förmodligen mycket tack vare Segways optimerade mjukvara.

    Det är en funktionsrik elsparkcykel som har allt en tonåring kan tänkas behöva, en mobil-app där man kan justera allt möjligt, en 7 cm stor display som är väldigt användarvänlig. Den är även lätt att fälla ihop och med en stötdämpande framgaffel i kombination med de 8.1 tum stora självtätande luftdäcken så kör den otroligt mjukt.

    En bra elsparkcykel för pendling som klarar av att täcka barnens behov från tonåring in i vuxenlivet. E2:an har en mycket säker och enkel fällmekanism, starka strålkastare, bromsljus och reflexer runt om för extra synlighet. Den är utrustad med både en elektrisk regenerativ broms samt en bakre trumbroms, båda ger grym bromsverkan på både vått och torrt underlag.

    Den är i vår mening en av de bästa nybörjarelsparkcyklarna då den balanserar kvalité, prestanda och pris riktigt bra. Om du vill ha ännu mer hastighet och räckvidd så finns den i både en plus- och pro-version. Dessa är dock snabbare och kraftfullare vilket gör att du inte kan köra lagligt på allmän väg. För mer information om alla modeller kan du läsa vårt stora jämförelse-test av hela Segways E2 serie.

    Elektriska sparkcyklar för barn 5-10 år

    Segway C2 PRO

    Specifikationer

    Testad hastighet16 km/h
    Testad räckvidd8,9 km
    Motoreffekt150W(260W)
    Batteri108Wh / 21,6V
    Vikt10,4 kg
    Maxlast50 kg

    Segways elsparkcykel speciellt anpassad för barn, Segway C2 Pro, levererar en oklanderlig körupplevelse för barn som är runt 8-12 år gamla. Den lämnar massor av utrymme för tillväxt och är en av de säkraste modellerna på marknaden. Designmässigt är den inget annat än fantastisk, lekfullt utformad och du kan verkligen känna den där Segway-kvaliteten genomsyra hela scootern.

    Den har ett styre som är justerbart i höjd och låter dig anpassa elsparkcykeln alltefter ditt barn växer, 3 olika körlägen som möjliggör inställning av hastighet för att anpassa den, en bluetooth-högtalare, ambient ljus undertill, och till och med röst-assistans för påminnelser och varningar. 

    C2 Pro har en maximal viktgräns på 50 kg, drivs av en framhjulsdriven 150W motor med 7 tums solida däck så att du inte behöver oroa dig för att behöva byta slang en gång i veckan. Tack vare ett 21V 108Wh batteri kan den nå en riktigt imponerande räckvidd på upp emot 15 km per laddning beroende på förarens vikt. En riktig fördel med C2:an är att den bara har en laddtid på 3.5 timmar så det behöver inte bli några långdragna pauser mellan turerna.

    Med Segway-appen kan du anpassa både hastighet, acceleration och den elektroniska bromsen utefter ditt barns erfarenhetsnivå. Utöver det så har den även en trumbroms i bak, en stor lättförståelig display och motorn styrs enkelt med hjälp av ett tumgasreglage.

    Segway C2 Pro kostar lite mer men levererar en helt annan upplevelse som går att jämföra med elsparkcykelmodeller för vuxna, bara i ett mindre paket.

    Navee EasyRide 20

    Navee easyride 20 från sidan

    Specifikationer

    Testad hastighet20 km/h
    Testad räckvidd10,5 km
    Motoreffekt250W(450W)
    Batteri165Wh / 21.6V
    Vikt14 kg
    Maxlast90 kg

    Navees easyride 20 är ett riktigt bra kap om du letar efter ditt barns första elektriska sparkcykel och då barn i denna ålder inte behöver en så stark motor eller stort batteri för att få bra utdelning. Det är en fullstor elsparkcykel men till skillnad från övriga stora modeller kör navee’s 20 på ett 21.6 voltssystem. Detta betyder att den inte har riktigt samma styrka att hantera backar och presterar sämre vid högre förarvikt, den kommer inte heller att kännas lika rapp i accelerationen som ”tonårsalternativen ovan”.

    Vad man ska tänka på är att den bara kostar halva priset av en ”vuxen” modell och för ett barn i åldern 9-12 år som inte väger så mycket så passar den perfekt. De får ut maximal kapacitet av batteriet och motorn pallar med de vanligaste backarna utan problem.

    Den är helt laglig att framföra på allmän väg med sin framhjulsdrivna 250W motor och topphastighet på 20 km/h. Vi noterade att vid cirka 40% batteri så började accelerationen avta lite.

    Elsparkcykeln har bra med fotutrymme, är utrustad med både elektrisk motorbroms samt trumbroms i bak vilket ger goda bromsförutsättning på såväl våta som torra underlag. Hjulen är solida gummidäck med 8.5 tums dimension och ger en lite stötigare framfart men eliminerar oron över punkteringar helt och hållet.

    En välbalanserad instegsmodell där man får riktigt mycket elspark för pengarna, speciellt när man köper den för ett barns räkning.

    Läs mer om Segway C2 Pro E i vårt test.

    Elsparkcyklar för barn 4-9 år

    Razor Power Core E90

    Specifikationer

    Testad hastighet15,8 km/h
    Testad räckvidd11 km
    Motoreffekt90W
    Batteri84Wh / 12V (Blybatteri)
    Vikt9,8 kg
    Maxlast55 kg

    Razors E90 är definitivt en av deras bästa modeller och passar perfekt till de lite mindre barnen. E90 levererar en riktig kvalitetsåktur för priset, perfekt för den som letar ett mer plånboksvänligt alternativ då den ligger på runt halva priset av en Segway C2 Pro.

    Razor-elsparkcyklarna är kända för att vara lite tyngre eftersom de fortfarande utnyttjar 12 volts bly-batterier och har en robust stålram, trots det har Razor bantat ned E90:n till strax under 10 kg. Den drivs av en bakre 90W hubmotor kapabel att nå hastigheter upp till 16 km/h, och du kan förvänta dig att få en realistisk räckvidd på cirka 11 km per laddning under hård körning. Du får helt klart mycket prestanda för pengarna.

    Med en simpel tryckknapp som gasreglage är den otroligt lätthanterad , lite annorlunda i jämförelse med vanliga elsparkcyklar men ungarna lärde sig väldigt snabbt. När de vill stanna har de en vanlig handbroms som ger mjuka inbromsningar.

    Nackdelen med E90 är att den har mindre och solida hjul samt att användning av blybatteri gör att du får en cirka 6 timmars laddningstid. Extra 12v batterier är dock billiga att få tag på hos ställen som Jula eller Biltema, så vill du kan du alltid se till att ha ett i reserv.

    Ett utmärkt val som första elsparkcykel åt de lite yngre förarna.

    Nitrox Scoop

    nitrox scoop jr från sidan

    Specifikationer

    Testad hastighet15 km/h
    Testad räckvidd5.5 km
    Motoreffekt120W
    Batteri44,4Wh / 22V
    Vikt8 kg
    Maxlast70 kg

    Med sin mer klassiska sparkcykel-design är elsparkcykeln Scoop Jr från Nitrox ett perfekt val för de mindre barnen. Den har både det klassiska handtaget som kan justeras i höjd och fotbromsen som inte bara agerar friktionsbroms utan även aktiverar den elektriska motorbroms. En funktion som gör det super-enkelt för barnen att ta klivet från en vanlig sparkcykel till elektrisk.

    Scoop Jr är utrustad med en bakhjulsdriven 120W hub-motor som levererar en topphastighet på 15 km/h. Den kommer med 3 olika hastighetslägen, 15 km/h, 10 km/h, respektive 5 km/h, perfekt för att justera hastigheten allt efter att barnet utvecklar sina körförmågor. Den har även en simpel display som redovisar batterinivå och ett LED system för ökad synlighet i det svenska mörkret. Dess låga vikt på 8 kg gör att den fungerar utmärkt för barn i åldrarna 6-8 år där de inte kommer att uppleva några som helst problem med att hantera den.

    En prisvärd elektrisk sparkcykel för barnen som precis ska till att börja lära sig köra och behöver en modell som är extra användarvänlig – där steget upp från en manuell sparkcykel är väldigt lågt. Tack vare sin kompakta design så är den lätt att kasta in i bagageluckan så barnen kan ta med sig den överallt.

    Elsparkcyklar för småbarn 2-4 år

    Pinepeak 3-hjuling

    pinepeaks elsparkcykel med 3 hjul från sidan

    Specifikationer

    Testad hastighet5 km/h
    Testad räckvidd3,4 km
    Motoreffekt25W
    Batteri24Wh / 6V
    Vikt4,7 kg
    Maxlast45 kg

    För de riktigt små barnen så är trehjuliga modeller alltid att föredra, den främsta i Sverige är denna från Pinepeak. Den gör ett bra jobb med att introducera dem till spänningen som en elsparkcykel har att erbjuda samtidigt som den är enkel att hantera. Den har en perfekt hastighet för att små förare enkelt ska kunna åka runt bredvid dig när ni är ute på promenad, eller för att swisha runt i kvarteret. Ett utmärkt val om du vill att dina promenader ska gå lite snabbare och undvika risken för ”bär mig!”-utbrott.

    Det är ingen kraftmaskin direkt men dess 25W bakhjulsdrivna motor i kombination med ett 6 volts 24Wh batteri räcker för ett par timmars körning så länge de inte ligger för nära maxgränsen. Den hanterar belastningar på upp till 45 kg, men vi rekommenderar den till något lättare förare så att de får ut tillräckligt med räckvidd/körtid.

    För att aktivera motorn behöver de bara trycka på en knapp vid handtaget så börjar elsparkcykeln lugnt och fint accelerera. Inga komplicerade kontroller – bara ren och skär körglädje!

    Det lite tråkiga är att den drivs av ett 6 volts bly-batteri så du får räkna med en längre laddtid på över 5 timmar. Det är en liten pjäs så den är lätt att skuffa undan, barnen orkade utan minsta problem lyfta och dra den själva vid behov.

    En otroligt enkel men effektiv liten maskin som utan problem kommer att skänka barnen många timmar av glädje. Barnen hoppar bara på, ger den en spark och iväg far de. Min dotter hade själv en likadan när hon var mindre och det var den perfekta lösningen när man visste att de små benen kanske inte skulle orka hela vägen fram.

    Tänk på detta för att det ska bli rätt

    Välj en modell som passar ditt barn – Tänk inte bara på att modellen ska passa ditt barns ålder, utan också deras mognads- och ansvarsnivå.

    Övervakad körning – Börja alltid med övervakad inlärning och beroende på deras ålder och mognad så kan du sen låta dem köra fritt. Kanske till och med gömma dig i buskarna för att observera att de faktiskt fortsätter att köra enligt dina instruktioner även när de tror att du inte kollar.

    Välj rätt säkerhetsutrustning – Hjälm är minimikravet du bör ha på ett barn som kör elsparkcykel. Men överväg ytterligare säkerhetsutrustning, särskilt under inlärningsfasen. Olyckor händer alla, oavsett hur duktig man är. Se gärna över vår utrustningsguide för barn för fler råd.

    Var en bra förebild – Att informera dina barn om säkerhet och faror i trafiken är en sak, att föregå med gott exempel är alltid det bästa.

    Du sätter reglerna – Du är även den som ska se till att de följs. Du behöver därmed också vara den som sätter konsekvenserna för när den roliga förmånen att få åka elsparkcykel till skolan eller liknande dras in.

    Vanliga frågor kring elsparkcykel för barn

    Vid vilken ålder kan ett barn åka elsparkcykel?

    Barn kan börja åka en elektrisk trehjuling så unga som 2-3 år gamla. Jag personligen fick mitt första elfordon vid 2 år, en elbil som vid 5 års ålder byttes ut mot en 50cc fyrhjuling. Men för en liten tvåhjulig modell rekommenderar vi en minimiålder på runt 4-5.

    Får barn åka elsparkcykel?

    Ja, men det är upp till föräldrarna att se till att de kör säkert och följer trafikregler samt använder korrekt skyddsutrustning.

    Ska jag som förälder tillåta mitt barn att åka elsparkcykel?

    Helt klart! Det finns modeller som är anpassade för barn i alla åldrar, erfarenhets- och mognadsnivå. Man bör dock se till att de kör en modell som de klarar av att manövrera med lätthet.

    Behöver barn bära hjälm när de åker elsparkcykel?

    Alla barn under 15 år måste enligt lag använda hjälp precis som vid framförande av cykel, men på privat mark så bestämmer du själv. Frågar du oss så bör alla ha hjälm på sig, men vi förespråkar inte lagstadgat tvång på hjälm för alla åldrar.