Din varukorg är för närvarande tom!
5 Bästa Elsparkcyklarna för Regn & Snö Körning Testade

Denna elsparkcykel-lista är för dig min käre landsman, du som lider av d-vitamin brist, som behöver köra i regn större delen av året. Du som efter all denna skit sedan träder in i en säsong täckt av snö, is och slask!
Trots allt detta är du den hängivne elscooter-föraren som vägrar låta lite vatten komma emellan dig och din destination, oavsett om den kommer i flytande eller frusen form.
Inledningsvis så vill vi klargöra att alla elsparkcykelmodeller inte är jämlika när det kommer till kvalité, vatten-resistens och prestanda. Det du behöver är en kapabel maskin som inte går sönder under de tuffaste av väderförhållanden.
Vem vore bättre lämpad att gå igenom de bästa modellerna om inte han med 10 års erfarenhet av att testa, reparera och hjälpa konsumenter med sina elfordon. Han som har tusentals mil av iskalla frusna vägar och regniga skit-dagar i bagaget.
Svenska folkets egen stolthet, er alldeles egna elfordons expert Tobias med hundratusentals nöjda läsare världen över sedan 2015. (Här snackar vi self-promotion i allra högsta grad!)
Här känner jag mig tvingad att upplysa om följande också:
Olagligt att köra elsparkcykel med över max 250W och 20 km/h
Enligt svensk lag pga svenska regeringens bristande omdöme så har man bestämt att en elsparkcykel endast får ha 250W motorstyrka och inte kunna framföras över 20 km/h på allmän väg.
Med det sagt så får du som laglydig en rejäl metallklump du kan leda uppför minsta backe eller som inte orkar pulsa igenom två centimeter snö. Är du någon med lite bastantare benstomme, ja då får du vara glad om den fungerar på jämn mark efter att ha passerat 50% batteri-nivå.
Jag förespråkar inte olaglig körning, men jag motsätter mig starkt Svensk lag kring elfordon.
Redan 2017 när jag blev tillfrågad om lagförslag nämnde jag att en lag som hårt reglerade motorstyrka skulle bli diskriminerande. Nu är den här och den gör precis det jag befarade. Den utesluter större människor, samt mer specifikt de med sämre ekonomiska förutsättningar. Dom som kanske inte har råd att köpa, äga eller betala hutlösa parkeringskostnader för en bil, från ett effektivt och billigt transportalternativ.
Överblick: Topp 5 Vattentåliga Elsparkcykel Modellerna
Vi har testat hundratals elscootermodeller för att hitta våra favoriter.
Du kan räkna med att alla modeller i vår lista har:
- hög IP-klassning
- bra däck för körning på hala underlag
- bra bromsverkan
Här är de 6 bästa elsparkcyklarna som vi har testat, dessa ger dig bästa möjliga köregenskaper på både blöta och snöiga vägar.
Segway Max G3 — Ger dig mest elscooter för pengarna

Bra prestanda – Lång räckvidd – TCS – Högklassig vatten-resistens
Kaabo Mantis King GT — Snökungen

All-Terrain – Möjlighet till dubbdäck – Prestanda – Heavy-duty – Dual motor
E2S V2 — Laglig/Budget

Enkel – 8.5″ luft däck – Budget alternativ – För den laglydige
Segway GT2 — Kraftpaket

TCS – Robust – Hög prestanda – Dual Motor
Segway Max G2 — Budget

Traction Control – Lättvikt – Lång räckvidd – Portabel
Saker Att Tänka På Vid Köp av Elsparkcykel För Regn-/Snökörning
När det kommer till att köra en elsparkcykel i regn eller snö är det några saker du absolut bör ha i åtanke för att göra upplevelsen så trevlig som möjligt — eller ja, så trevlig som körning i dåligt väder nu kan bli.
Här är de fyra nyckelfaktorerna som, enligt mina erfarenheter, kan avgöra om dina drömmar om att köra på hala vägar blir bra eller katastrofala:
Däck
När du kör på våta/isiga underlag krävs bra grepp. Det betyder att vi föredrar luftfyllda däck, eftersom de har mycket bättre kontaktyta med vägen.
- Kör du i regn eller lätt snö räcker vanliga däck, så länge du anpassar din körstil.
- Kör du i mycket snö eller is, då bör du satsa på dubbdäck eller åtminstone breda 10”+ däck med djupa mönster.
Bromsar
Olika bromssystem har olika effektivitet i vått eller tortt.
- Skivbromsar har något sämre bromskraft när de är våta
- Trumbromsar levererar samma bromsverkan oavsett väder
IP-klassning
Scooterns elektronik behöver vara väl skyddad. Det betyder att din elsparkcykel behöver en bra IP-klassning för att du ska kunna köra säkert i blöta förhållanden utan att risk för haveri.
Konstruktion
När det kommer till konstruktionen vill vi säkerställa att materialen tål väta utan att du behöver oroa dig för korrosion.
En annan sak att hålla koll på är markfrigång, batterierna på de flesta modeller sitter i fotplattan så det är viktigt att ha bra utrymme under.
Kompletterande råd: Utöver detta bör du alltid anpassa din egen körstil efter terrängen och väglag. Det gör inte bara att elsparken håller längre, du kör även .
5 Bästa Elsparkcyklarna för Regn och Snö – Vattentålighet & Testresultat
Segway Max G3 – Bäst totalt för alla väder

Uppmätt toppfart: 28 mph / 45 km/h
Uppmätt räckvidd: 23.7 miles / 38.1 km
Acceleration: 3.96 sek
Vikt: 54.2 lbs / 24.6 kg
Maxlast: 286 lbs / 130 kg
Motoreffekt: 850W (2000W peak)
Batteri: 597Wh / 48V
Vad Vi Gillar
- Bäst prestanda per krona
- Stora 11” däck
- Bevisad pålitlighet
- Anti-spin
- Fantastiskt grepp
- Grym kvalitet
- Körkomfort och bra fjädring
Vad Vi Inte Gillar
- Boost-läget rekommenderas inte på hala vägar
Sammanfattning
Den senaste modellen i Segways Max-serie är G3.
Om du trodde att serien inte kunde bli bättre än G2 — prova större 11” däck, större och bättre fjädring, IPX6-vattenklassning, dubbelt så mycket motoreffekt, ”boost mode”, och toppat med dubbla skivbromsar för rejäl bromskraft.
Ja, exakt allt vi väntade oss — med en rejäl extra portion allt.
Med extremt bra balans mellan pris och prestanda håller Max G3 kvar Segways järngrepp om pendlingssegmentet, samtidigt som denna nya modell börjar klättra sig in bland prestanda modellerna.

Den nya kraftfulla bakhjulsdrivna 850W-motorn kan nå 2000W max i boost-läge. Under testerna hade den inga problem som helst att uppnå den utlovade hastigheten på 45 km/h.
Under vårt test där vi inte bara simulerar körning under optimala förhållanden, utan faktiskt kör likt en normal Svensson så gav det stora 597Wh/48V batteriet oss en faktisk räckvidd på 38.1 km.
Räcker inte den realistiska räckvidden för dig, då finns en lösning: Segway har tagit tillbaka en av mina favoritfunktioner från ES2 — det externa batteriet. Det ger 460Wh extra kraft vilket, med mina briljanta matematikkunskaper, resulterar i 80 % extra räckvidd.
Totalt ger det dig 68.5 kilometer per laddning (ja, jag använde miniräknare).
Köregenskaper
Utöver den imponerande prestandan levererar den en väldigt mjuk och behaglig körupplevelse tack vare:
- Stora 11” (självförseglande) luft däck
- Hydraulisk fjädring fram och bak
Sen får man inte räkna bort den välkända Segway-pålitligheten. Det märks att många av designbesluten är små smarta detaljer man inte tänker på förrän man känner av dem. Som t.ex. att Segway ändrat vinkeln på framgaffeln för att nästan helt eliminera risken för wobbling eller instabilitet.
Styrkor som allväders-scooter
Det mest övertygande med Segway Max G3 är hur väl den balanserar prestanda, köruplevelse, vattentålighet och pris perfekt.
Snöiga, våta eller isiga vägar är inget problem för fjädringen och de stora 11-tumsdäcken. Den bara köttar på som en liten plog.
Om du vill ha en elsparkcykel som fungerar året runt och är ok med att köra lagligt (håll dig under 20km/h) men med en olagligt kraftfull modell, då kommer du inte bli besviken på Segway Max G3.
Den står redo för nya äventyr varje dag. Oavsett om det är regn, snö eller solsken där ute.
Kaabo Mantis King GT – Snökungen

Uppmätt toppfart: / 71.9 km/h
Uppmätt räckvidd: 62 km
Acceleration: 1.9 sek
Vikt: 33.5 kg
Maxlast: 120 kg
Motoreffekt: 2×1100W (8400W peak)
Batteri: 1440Wh / 60V
Vad Vi Gillar
- Finns i mud-terrain/dirt tire-version (bra grepp!)
- Justerbar hydraulisk fjädring
- Hydrauliska skivbromsar
- Fantastisk display
- Massor av kraft
- Väldigt smidig i såväl terräng och stad
- Bra räckvidd
Vad Vi Inte Gillar
- Inte den mest solida styrstag
- Kostar det så smakar det
Sammanfattning
Kaabo Mantis King GT är en otroligt mångsidig scooter – ungefär som Emove Cruiser – men presterar i en helt annan liga.
Den här scootern kommer som standard med 10” luftfyllda däcken som är perfekta för både gata och lite grövre terräng.
Men eftersom du läser en artikel om regn- och snökörning, så är det mycket möjligt att du är på jakt efter ännu bättre grepp på vintern.
Och det är här Mantis King GT lyser som starkast:
Du kan köpa till ett särskilt set med mud-terrain / off-road-däck.
De är bredare, har djupare mönster och griper tag i snö mycket bättre än vanliga väg-däck.

Mantis King GT har otroliga körprestanda och räckvidd, tack vare sin rejäla utrustning:
- 1440Wh 60V batteri
- 8400W peak kraft
- 2st 1100W motorer
- 30A Sinewave-kontroller
Men för att få ut allt kräver den lite mer av sin förare:
- högre körvana
- respekt för kraften
- vana vid att hantera dual motors
Det är inte en elsparkcykel man bör köpa som sin första modell.
Vi nådde utan problem:
- maxhastighet: 72 km/h
- räckvidd: 62 km
(Notera att vi inte gjorde testet för distans och hastighet på vintern!)
Dess prestanda har även landat den topp-positioner på både bästa elsparkcykel och elsparkcyklar med bästa räckvidd.
Mantis King GT har mycket bra fjädring som fungerar perfekt på de flesta underlag – blött, snöigt eller torrt spelar ingen roll.
Efter att ha kört många av Kaabos scootrar är jag övertygad om att de är bland marknadens mest mångsidiga scootrar när det gäller körning på all typ av terräng.
Kaabo har gjort många uppdateringar på den senaste versionen av modellen:
- förbättrad display
- förbättrad fjädring
- nytt viksystem
- lite stabilare i höga hastigheter
Den saknar en del premiumdetaljer från King GT2 (som den stenhårda styrrörsstabiliteten), men ganska många recensioner nämner att Mantis King GT faktiskt känns mer balanserad för den genomsnittliga föraren. Något jag inte kan annat än hålla med om.
King GT väger dock rätt rejält med sina 33,5 kg, så jag skulle inte säga att den är speciellt portabel. Men helt ärligt, om du köper denna kraftmaskin för att ta med på tunnelbana, ja då får du skylla dig själv.
Något du däremot får med den extra vikten är:
- komfort
- stabilitet
- prestanda
Styrkor som allväders-scooter
Det här är modellen vi tycker är absolut BÄST för snökörning – speciellt om du monterar de bredare mud-terrain-däcken, eller kör på dubbade vinterdäck.
Den levererar på alla fronter:
- otroligt bra snögrepp
- bra bromskraft
- bra kontroll
- pålitlig fjädring
- en stabil konstruktion även i tuffare vinterförhållanden
Dubbla motorer hjälper enormt när det kommer med kontroll i snö och is. Samtidigt som fjädringen gör att däcken ligger stabilt mot marken även när underlaget är ojämnt.
Om du vill ha en elsparkcykel som garanterat klarar året runt-körning utan minsta besvär, då är Kaabo’s Mantis King GT ett solklart val.
Ewheels E2S V2 — Laglig, Basic & Vattentät

Uppmätt toppfart: 20 km/h, 28 km/h utan spärr
Uppmätt räckvidd: 23 km
Vikt: 12,5 kg
Maxlast: 120 kg
Motoreffekt: 250W (700W max)
Batteri: 36V 10Ah (360Wh)
Vad Vi Gillar
- Mycket bra vattenstäthet för priset
- Lättviktare
- Ok bromskombination: Skiva bak + Elektrisk fram
- Bluetooth-app med låsning, farthållare och inställningar
- Billigt budget alternativ
- Mest sålda modellen = Många test-kaniner
- Laglig 250W/20 km/h-versionen
Vad Vi Inte Gillar
- Klen motoreffekt 250W men laglig
- 8.5″ däck ger sämre grepp i slask, is och blöta
Sammanfattning
E-Wheels E2S V2 Long Range är en tryggt, prisvärt och lättkörd modell för de som letar efter något billigt att pendla med i stadsmiljö. Trots dess basic design och låga pris har den IPX6 vatten-klassificiering vilket gör att den enkelt tål regn. Det är även en av de lättaste modellerna på vår lista och det vore väl orimligt att inte ta med detta budget-alternativ.
Det här är definitivt inte ett premium alternativ, men det är ett lagligt alternativ då du kan få den i både 20 km/h, men även 30 km/h om du ska köra på privat mark. Dess 250W motor är även inom ramen för Sveriges kanske dummaste lag. Den hanterar mindre backar utan problem, men förvänta dig ingen större kraftmaskin.
Den har en kombination av elektrisk regenerativ motorbroms och skrivbroms i bak som ger effektiv bromsverkan. Motorn finner du i fram, vilket gör den lite mer slirig om du kör på våta och isig underlag. Noga här att tänka på viktfördelningen både när man kör och bromsar så att man ser till att få bästa bästa grepp.
Styrkor som allväders-scooter
Så Tobbe varför har du då tagit med den på din lista. Jo, för tro det eller ej. Men där ute finns faktiskt en hel drös med människor som faktiskt inte vill köra olagligt. Även om lagen personligen anses vara helt orimlig och ytterst diskriminerande så vill dessa laglydiga medborgare (likt mig själv såklart!) hålla sig på god fot med farbror polisen.
Därför är E2S v2 ett perfekt budget alternativ, även om man önskat 10″ över 8.5-tums däck. Viktigt dock för bästa grepp att du väljer tillvalet med pneumatiska däck då de ger avsevärt bättre kontaktyta. Sen är E2S även ett riktigt kap om man tänker sig att du ska köpa en elsparkcykel för barn. Då är prestandan perfekt och lagligheten är ju en bra bonus också!
Segway Ninebot GT2 – Halka är ingen match med TCS

Testad hastighet: 68,5 km/h
Testad räckvidd: 50,4 km
Acceleration (0–24 km/h): 1,9 s
Vikt: 52,6 kg
Maxlast: 150 kg
Motoreffekt: 2×1500 W (6000 W peak)
Batteri: 1512 Wh / 50,4 V
Vad Vi Gillar
- Mycket kraftfull
- Traktionskontroll / anti-spinn
- Stora däck
- Stabilitet i premiumklass
- Rymlig plattform
- Snygg och tilltalande design
- Pålitlig
- Hög körglädje
Sammanfattning
Vad Vi Inte Gillar
- Stor och tung
- Prestanda per krona (dyr)
Segway Ninebot GT2 är fullständigt byggd som en tank och är ett rejält kraftpaket. Det här är modellen att välja om du vill köra snabbt, långt och stabilt — och göra det i alla väderförhållanden.
GT2 använder Segways egenutvecklade TCS system, en riktig game-changer för oss som vill köra elsparkcykel i regn, slask och snö. Systemet jobbar tillsammans med de dubbla motorerna (en sensor i varje hjul) för att förhindra hjulspinn, oavsett om det är blött, halt eller dåligt grepp av annan anledning.
Det känns nästan som att scootern “läser av” underlaget åt dig och ser till att hjulen inte tappar fästet. Resultatet är att du kan accelerera hårt utan att den spinner loss, något som annars är väldigt vanligt på kraftfulla scootrar när underlaget inte är optimalt.

GT2 är utrustad med:
- hög toppfart
- långa räckvidder
- extrem stabilitet i hög fart
- starka hydrauliska skivbromsar
- ett av de bästa ram- och fjädringssystemen på marknaden
Det här är ingen liten pjäs. Det är en högpresterande premium-modell för dig som vill ta dig fram i alla väder med maximal kontroll.
Styrkor som allväders-scooter
Körkvaliteten är exceptionell tack vare den avancerade fjädringen och de stora däcken som ger ett lugnt och stabilt beteende. Det är en scooter som känns trygg — även när du trycker ”plattan i botten”.
Det är också en av de mest hållbara modellerna du kan köpa. Konstruktionen är överdimensionerad, komponenterna är väl skyddade, och allt är byggt för att tåla både slitage och tufft klimat.
Om du behöver det bästa greppet i halka som går att få på en elektrisk sparkcykel, då är Segway GT2 ett av dina bästa alternativ.
Segway Max G II – Den perfekta lätta allvädersscootern

Testad topphastighet: 34,4 km/h
Testad räckvidd: 44,7 km
Acceleration (0–?): 4,17 s
Vikt: 24,3 kg
Maxlast: 120 kg
Motoreffekt: 450 W (1000 W peak)
Batteri: 551 Wh / 36 V
Vad Vi Gillar
- En av de bästa pendlarscootrarna
- Mycket vattentålig
- Självförseglande luftdäck
- Traktionskontroll / anti-sladd
- Fjädring
Sammanfattning
Vad Vi Inte Gillar
- Ligger högre i pris
Segway Max G II är en riktigt kapabel liten elsparkcykel med fantastisk vattentålighet som utan problem klarar av nordiskt busväder. Den är lätt, smidig och enkel att hantera i vardagen, men erbjuder ändå tillräckligt med kraft för att man inte ska somna vid styret.
Designen är väl genomtänkt och byggkvaliteten är stabil, vilket gör att scootern känns betydligt mer robust än vad vikten antyder. Den är enkel att bära, vika ihop och förvara — perfekt för dig som pendlar med kollektivtrafik eller behöver bära med dig elsparkcykeln uppför trappor eller liknande.

Max G II är utrustad med ett starkt batteri som ger bra räckvidd för sin viktklass och motorstyrka som räcker för att hantera diverse backar. Den erbjuder dessutom mjuk och kontrollerad acceleration, något som är extra viktigt när man kör på vägar där skarpa ryck kan leda till slirning och förlorad kontroll.
Styrkor som allväders-scooter
Däcken ger ypperligt grepp, och scootern känns överlag trygg att köra tack dess form och stötdämpning. Kombinationen av bra IP-klassning, bra däck och Segway’s välbeprövade elektronik gör Max G2 till ett mycket säkert val i alla väder.
Det här är modellen för dig som söker en lätt, praktisk, pålitlig och vädertålig scooter som fungerar året runt — utan att gå upp i vikt eller pris likt de större kraftfullare modellerna.
Bästa körpraxis på hala vägar
När det kommer till att köra i våta/isiga vägförhållanden handlar det om mer än att bara välja rätt elsparkcykel för jobbet.
Här är vår lista med lite korta tips för att lyckas i med din körning oavsett väder så att du alltid kommer fram säkert:
Justera din körstil – Vid körning i våta eller snöiga förhållanden är det bäst tipset alltid att hålla ett långsamt och jämnt tempo. Tänk framåt och planera din rutt för att undvika hastig acceleration eller inbromsning. Undvik backar, mycket trafik och stora vattenpölar så gott det går. Med vår omfattande erfarenhet av snö- och iskörning i Skandinaviska förhållanden har vi tagit fram en hel guide för elsparkcykelkörning under vintern.
Bromsoptimering – Se till att dina bromsar fungerar som de ska före det att du ger dig av. Använd den elektriska bromsen i den utsträckning det är möjligt. Planerar du din körning väl så kommer du märka att du knappt behöver använda de mekaniska bromsarna.
Underhåll – Håll alltid din elsparkcykel i bra skick, detta gäller oavsett vilket väder du kör i. Torka av den efter varje tur så att ingen smuts eller rost byggs upp så att alla mekaniska delar fungerar som de ska när du behöver dem. Att justera bromsarna vid behov och hålla rätt däcktryck är två enkla saker som kan öka både säkerheten och körglädjen enormt. För vintern — följ vår vinterunderhålls-checklista.
Lär Känna Din Elscooters Garanti
Ingen garanti är den andra lik, men något som gäller för de flesta garantier när det kommer till elektronik är att vattenskador i regel inte har särskilt bra täckning. Om möjligt, överväg att skaffa en förlängd garanti eller en extra garanti som även täcker vattenskador.
Även om modellerna ovan klassas som vatten-resistenta så är de inte vattentäta i den utsträckning att du kan ta ett bad med dem. Därför bör du alltid läsa igenom och förstå garantivillkoren hos företaget du köper ifrån före det att du slutför ditt köp.
Slutsats
Som du nu förstår så är lite vatten och snö inga problem att köra en elsparkcykel i, det är bara att hitta rätt modell som gäller. Valet handlar främst om vilket väder du kommer stöta på mest — mycket regn, snö, eller is?
Oavsett vilket rekommenderar jag alltid att du anpassa din körstil efter väglag och tar lite extra bra hand om underhållet så din elsparkcykel håller längre och alltid fungerar som den ska.
Med vår guide över de bästa vädertåliga elsparkcyklarna har du garanterat hittat några modeller som skulle kunna passa både ditt lokala väder och dina egna köregenskaper.
Lycka till, ta det lugnt i början och vänj dig vid hur just din elsparkcykel fungerar under olika väderförhållanden.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.